16 czerwca 2022 roku Joe Biden oficjalnie podpisał nową ustawę dotyczącą reformy żeglugi morskiej.
Na czym opiera się pierwsza od dwóch dekad zmiana federalnych przepisów międzynarodowego transportu kontenerowego?
Ocean Shipping Reform Act of 2022
Ustawa S. 3580 dotyczy zmian wymagań odnoście żeglugi oceanicznej. Reformy sektora morskiego zostały wprowadzone między innymi po to, aby zwiększyć uprawnienia Federalnej Komisji Morskiej (FMC) do promowania wzrostu i rozwoju amerykańskiego eksportu poprzez system transportu oceanicznego. Dzięki tym działaniom Stany Zjednoczone planują stworzenie konkurencyjnego, wydajnego i ekonomicznego rynku zbytu. W związku z tym ustawa przewiduje główne założenia, takie jak:
- wymaganie od FMC (Federal Maritime Commission) zbadania skarg dotyczących opłat za zatrzymanie i przestoje pobieranych przez zwykłych przewoźników oceanicznych,
- ustalenie zasadności pobieranych dotychczas opłat oraz nakazania zwrotów w przypadkach naliczenia nieuzasadnionych kosztów,
- zakaz obowiązujący przewoźników oceanicznych, operatorów terminali morskich, pośrednikom transportu morskiego nieuzasadnionego odmawiania przestrzeni ładunkowej (w przypadku gdy jest ona dostępna), czy też uciekania się do innych nieuczciwych i niesprawiedliwie dyskryminujących metod.
Jaki jest cel?
Prezydent Stanów Zjednoczonych Joe Biden podczas ceremonii podpisania ustawy podkreślił, że nowo wprowadzone prawo ma powstrzymać ,,koncerny żeglugowe wykorzystujące amerykańskie rodziny, farmerów oraz firmy". Wypowiedź ta bezpośrednio odnosi się do problemu Białego Domu związanego z narastającym wzrostem inflacji. Wprowadzenie ustawy obowiązującej w okresie 2022-2025 ma na celu złagodzenie wąskich gardeł w łańcuchu dostaw morskich, które zostały zaostrzone z powodu gwałtownego wzrostu popytu podczas pandemii.
Co należy wiedzieć o ustawie?
Zgodnie z Kongresem Amerykańskim ustawa zmienia przepisy dotyczące polityki żeglugi morskiej w celu wspierania wzrostu i rozwoju eksportu USA oraz promowanie wzajemnego handlu w handlu zagranicznym Stanów Zjednoczonych. Dzięki jej postanowieniom reforma żeglugi morskiej:
- zatwierdza środki dla Federalnej Komisji Morskiej (FMC) na lata budżetowe 2022–2025,
- ustanawia dodatkowe wymagania i zabronione postępowanie dla przewoźników oceanicznych,
- wymaga wydania przepisów dotyczących niektórych opłat, zabronionych praktyk i ustanowienia rejestru żeglugowego,
- upoważnia KMF (Komitet ds. Mechanizmu Finansowego) do wydania w określonych okolicznościach nakazu awaryjnego, wymagającego od przewoźników powszechnych udostępniania informacji bezpośrednio dla załadowców oraz przewoźników kolejowych i samochodowych.
CIEKAWOSTKI