Haven van Rotterdam to największy w Europie port morski bazujący na nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych.
Na czym polega jego innowacyjność oraz jaka jest całkowita powierzchnia portu?
Specyfikacja portu Rotterdam
Rotterdam to największy port w Europie położony nad Morzem Północnym, w delcie Renu i Mozy. Jego powierzchnia wynosiwynosi aż 105 km², a maksymalna głębokość w porcie to 24 m. Dzięki temu port Rotterdam ma możliwość przyjęcia największych statków świata. W tym celu zapewnienia większej funkcjonalności pogłębiono również tor wodny Eurogeul do głębokości 23 m oraz wydłużono do 57 km.
Obecnie nabrzeże EECV w Rotterdamie o głębokości 24 m jest jednym z dwóch na świecie (obok Terminal Marítimo de Ponta da Madeira w Brazyli ). Dzięki tej specyfikacji może do niego wpłynąć między innymi największy na świecie masowiec MS Berge Stahl, osiągający przy pełnym załadunku zanurzenie w wysokości 23 m.
Zespół portowy położony w jest w delcie Renu i Mozy, a jego rozpiętość dosięga centrum Rotterdamu. Najnowsza część kompleksu znajduje się jednak pomiędzy kanałami oraz ramionami ujściowymi w kierunku zachodnim do morza. Dodatkowo port ten rozciąga się wzdłuż kanału Nieuwe Waterweg na około czterdziestokilometrowym odcinku pomiędzy miastem Rotterdam i Maasvlakte.
Transport z portu
Główne działania Haven van Rotterdam skupiają się wokół przeładunków drobnicowych oraz przemysłu petrochemicznego. Dodatkowo stanowi on ważny punkt tranzytowy dla materiałów sypkich przesyłanych między Europą a krajami zamorskimi. Port Rotterdam jest zarządzany przez Zarząd Portu Rotterdam i każdego roku obsługuje prawie 550 milionów ton towarów i generuje około 3,5 procent holenderskiego PNB.
Innowacyjność Rotterdam
Port Rotterdam uważany jest za jeden z najbardziej innowacyjnych postów świata. Posiada on nie tylko czujniki zamontowane w wodzie, wzdłuż nabrzeży, budynków, murów i dróg umożliwiające zebranie w czasie rzeczywistym dane o stanie pogody, poziomie wody, sile i kierunku wiatru, widoczności, ale również szereg nowoczesnych technologii umożliwiających płynny przepływ pracy w terminalu takich jak:
-Lidar (Light Detection and Ranging) – technologia pomiaru odległości oparta na odbiciu impulsów ze skanera laserowego, która służy do tworzenia bardzo szczegółowych cyfrowych reprezentacji powierzchni topograficznych. W geologii inżynierskiej powszechnie stosuje się dwa rodzaje lidarów: powietrzny i lądowy.
-Uczenie maszynowe (ML, Machine Learning) – zautomatyzowany proces umożliwiający maszynie analizę dużego zbioru danych, rozpoznawanie wzorców oraz przedstawianie predykcji i wspieranie podejmowania decyzji.
-CAD (Connected Automated Driving) – zautomatyzowany system transportowy centralnie zarządzany przez algorytm komputerowy, łączący pojazdy w ruchu drogowym.
-DTM (Drone Traffic Management System) – środowisko technologiczne zintegrowane z UTM, wspierające zarządzanie i koordynację operacji bezzałogowych statków powietrznych na wybranym obszarze i na warunkach określonych przez władzę lotniczą.
-UTM (Unmanned Traffic Management System) – środowisko technologiczne pod nadzorem władzy lotniczej, umożliwiające zarządzanie operacjami bezzałogowych statków powietrznych w sposób zgodny z przepisami, z uwzględnieniem sytuacji aeronautycznej, realizujące funkcję wiarygodnego źródła informacji dla innych systemów.
-U-Space – zestaw usług systemu teleinformatycznego o wysokim poziomie automatyzacji oraz specjalnych procedur zaprojektowanych w celu wspierania bezpiecznego i optymalnego dostępu do przestrzeni powietrznej dla dużej liczby dronów.
-Technologia C-ITS – współpracujące inteligentne systemy transportowe, opierające się na czujnikach w samochodach i infrastrukturze. Truck Platooning – zintegrowany konwój ciężarówek, w którym pierwszy pojazd obsługiwany jest przez kierowcę, a podążające za nim maszyny są bezzałogowe. Autopilot – urządzenie lub system, który ma za zadanie wykonywanie funkcji pilota, kierowcy, maszynisty lub innej osoby sterującej środkiem transportu.
-BSP - bezzałogowe statki powietrzne.
CIEKAWOSTKI