Alternatywa transportu drogowego - czyli nowoczesne barki kontenerowe

Transport drogowy generuje coraz to wyższe koszta. Jedną z rosnących na popularności alternatyw jest przewóz za pomocą barek poruszających się w obrębie żeglugi śródlądowej.


Jakie jest działanie oraz budowa wspomnianych statków?



Czym jest barka kontenerowa?


Barka to rodzaj statku posiadającego płaskie dno, służącego do transportu ładunków w żegludze śródlądowej, z wykorzystaniem nurtów wodnych. Ich budowa zaskakuje brakiem napędu wewnętrznego, a pierwotne wersje zostały zaprojektowane tak, by poruszały się wyłącznie z prądem rzecznym.


Obecnie sytuacja uległa zmianie, dzięki wykorzystaniu holowników parowych, motorowych lub specjalistycznych pchaczy. Wspomniane powyżej statki żeglugi śródlądowej dzielą się na górno- i dolnopokładowe.



Rodzaje barek



Ze względu na napęd oraz transportowany ładunek barki możemy podzielić na:



barki motorowe- posiadające własny napęd oraz konstrukcję umożliwiającą dostosowanie się do różnych rodzajów ładunku. Obecnie stosuje się je podczas transportu drobnicy, wyróżniamy wśród nich:


  • barki motorowe uniwersalne – do transportu każdego rodzaju ładunku np. drobnicy, ładunków masowych, sypkich oraz kontenerów
  • barki motorowe kontenerowych – przystosowane wyłącznie do transportu kontenerów
  • barki motorowe zbiornikowe – przystosowane wyłącznie do transportu ładunków płynnych



barki pchane- wraz z pchaczem tworzą zestaw. Cały system opiera się na dwóch statkach, w którym jeden odpowiedzialny jest za napęd, a w drugim znajduje się ładunek. Sposoby łącznia jednostek w zestaw pchany dzielimy na:


  • elastyczny – osie przecinają się pod kątem nieprzekraczającym 30 stopni. Ten sposób łączenia umożliwia lepszą manewrowość oraz eksploatację większych jednostek.
  • półsztywny – stosowane przy dużej różnicy wielkości pchacza i barki, aby zminimalizować obciążenia wywołane falami
  • sztywny – wykorzystywane są głównie liny stalowe, aby uniknąć przemieszczeń poszczególnych członów.



barki specjalne- to modele statków wyposażone w charakterystyczne elementy oraz konstrukcję. Wśród nich wyróżniamy:


  • samowyładowcze – wyposażone w urządzenia umożliwiające samoczynny wyładunek oraz załadunek, przeznaczone głównie do materiałów sypkich.
  • do transportu w systemie RO-RO – konstrukcja umożliwia wtaczanie oraz transport ładunków, barki wyposażone są w rampę
  • do transportu ładunków ponadgabarytowych – posiadają wzmocnioną konstrukcję dna kadłuba, maksymalne wymiary takiego ładunku w transporcie śródlądowym to 49m x 6,8m x 5,8m (długość x szerokość x wysokość), a maksymalna waga wynosi 350 ton



barki robocze- wykorzystywane głównie do prac w górnictwie. Wyposażone są w odpowiednie urządzenia tj. dźwigi (o wysokim udźwigu). Za ich pomocą kilkuset pracowników jest w stanie pracować pod wodą nad np. układaniem rurociągów.



Barkowcowy system transportowy



Planowano aby załadunek jak i rozładunek barek odbywał się za pomocą trzech głównych systemów:


  • System LASH - najbardziej rozpowszechniony; polega na tym, że barka jest podnoszona z wody za pomocą specjalnych urządzeń dźwigowych, które wraz z uniesiona barką poruszają się wzdłuż statku, umieszczając ją w odpowiednim miejscu.


  • System SEABEE - charakteryzuje się tym iż, barki wpływają do specjalnego doku, który wraz z barką jest podnoszony na odpowiednią wysokość - pokład barkowca. Na pokładzie barka przemieszczana jest za pomocą odpowiedniej ramy.


  • System Float on-Float off - w systemie tym barki wpływają i wypływają bezpośrednio na pokład barkowca bez użycia urządzeń dźwigowych. Barkowce tego typu należą do klasy statków półzanurzalnych lub katamaranowych.



CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej
Katastrofa w Baltimore

Katastrofa w Baltimore

Dodaj recenzję
Czy katastrofa w Baltimore będzie największą sprawą ubezpieczeniową w histo...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora