Nowy Szlak Jedwabny – czyli dlaczego Polska została pominięta

Od niedawna ruszył Nowy Szlak Jedwabny pomijający Polskę w drodze tranzytowej.

Jak przebiega wyznaczona trasa oraz jakie są skutki nowego połączenia logistycznego?

Z czego wyniknęły utrudnienia?


Prace nad zmianą Szlaku Jedwabnego trwały od lat, jednak bezpośrednim wpływem na decyzję zmiany trasy przewozowej była agresja Rosji na Ukrainę. Wpłynęło to na działanie przedsiębiorców w wielu krajach Unii Europejskiej.


Problemy wynikające z ryzykownego przewożenia dóbr drogą przebiegającą przez Rosję i Białoruś wpłynęły szczególnie na Polskie firmy umiejscowione na Podlasiu. Utrudniona komunikacja kolejowa zmusiła marki do przeniesienia ośrodka transportu na pomorze i wykorzystanie morskiej drogi transportowej.


Jak przebiega Nowy Szlak Jedwabny?


Trasa Nowego Szlaku Jedwabnego odbywa się bezpośrednio z Turcji do Niemczech z pominięciem punktu logistycznego w Polsce. Rozkład ten wynika z minimalizacji ryzyka i potrzeby zapewnienia bezpieczeńsrwa transportu.


Wątpliwości nie ulega jednak fakt, że przeniesienie logistycznego punktu przeładunkowego do Niemiec jest dużym ciosem w gospodarkę Polski. Z powodu nowej drogi transportowej istnieje duża obawa przez wzrostem cen kontenerowych w krajach niebędących bezpośrednim „uczestnikiem” Nowego Szlaku Jedwabnego.




Jakie są plusy nowej trasy?


Dzięki uaktualnieniu trasy Szlaku Jedwabnego transit time skrócił się niemalże o połowę, ponieważ transport z Azji do Unii Europejskiej możliwy jest w 10 do 14 dni. W poprzednim układzie przewóz dóbr trwał od 30 do 45 dni co wpływało na wydłużanie czasu wysyłki i wzrost wahań stawek.


Dodatkowym atutem wynikającym z wyznaczenia Nowego Szlaku Jedwabnego jest większa możliwość korzystania z ubezpieczeń towaru. W obecnej sytuacji agresji Rosji na Ukrainę, koncerny ubezpieczeniowe zaczęły stopniowo wycofywać się z ubezpieczeń towarów drogą przebiegającą przez Białoruś oraz Rosję. Sytuację tę firmy tłumaczyły zwiększonym ryzykiem wojennym, będącym dużym zagrożeniem dla rentowności agencji wypłacających odszkodowania.


    Jakie szanse na udział w Nowym Szlaku Jedwabnym ma w przyszłości Polska?


    Na początku kwartału Polska rozpoczęła rozmowy z prezydentem Chin na temat stworzenia bezpośredniego punktu logistycznego w Polsce. Jak zadeklarowała głowa Państwa Środka niezależnie od sytuacji polityczno-wojennej w najbliższym czasie ma dojść do finalizacji tych postanowień.


    Opisana sytuacja daje ,,nowe światło” na ograniczenia wynikające z wyznaczenia nowej trasy Szlaku Jedwabnego, ponieważ bezpośredni punkt logistyczny Chin byłby korzystny dla Polskiej gospodarki oraz rozwoju handlu zagranicznego na trasie z Azją.




    CIEKAWOSTKI

    Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

    Imię i nazwisko*
    Adres e-mail*
    Treść wiadomości*
    Akceptacja warunków*

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

    Akceptacja warunków*

    Zapisuję się do newslettera.

    Wyślij

    Najnowsze wpisy

    Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

    Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

    Dodaj recenzję
    Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
    Czytaj dalej
    Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

    Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

    Dodaj recenzję
    Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
    Czytaj dalej
    Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

    Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

    Dodaj recenzję
    Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
    Czytaj dalej

    Masz pytania? Chętnie odpowiem

    Inne artykuły tego autora