Nowy Szlak Jedwabny – czyli dlaczego Polska została pominięta

Od niedawna ruszył Nowy Szlak Jedwabny pomijający Polskę w drodze tranzytowej.

Jak przebiega wyznaczona trasa oraz jakie są skutki nowego połączenia logistycznego?

Z czego wyniknęły utrudnienia?


Prace nad zmianą Szlaku Jedwabnego trwały od lat, jednak bezpośrednim wpływem na decyzję zmiany trasy przewozowej była agresja Rosji na Ukrainę. Wpłynęło to na działanie przedsiębiorców w wielu krajach Unii Europejskiej.


Problemy wynikające z ryzykownego przewożenia dóbr drogą przebiegającą przez Rosję i Białoruś wpłynęły szczególnie na Polskie firmy umiejscowione na Podlasiu. Utrudniona komunikacja kolejowa zmusiła marki do przeniesienia ośrodka transportu na pomorze i wykorzystanie morskiej drogi transportowej.


Jak przebiega Nowy Szlak Jedwabny?


Trasa Nowego Szlaku Jedwabnego odbywa się bezpośrednio z Turcji do Niemczech z pominięciem punktu logistycznego w Polsce. Rozkład ten wynika z minimalizacji ryzyka i potrzeby zapewnienia bezpieczeńsrwa transportu.


Wątpliwości nie ulega jednak fakt, że przeniesienie logistycznego punktu przeładunkowego do Niemiec jest dużym ciosem w gospodarkę Polski. Z powodu nowej drogi transportowej istnieje duża obawa przez wzrostem cen kontenerowych w krajach niebędących bezpośrednim „uczestnikiem” Nowego Szlaku Jedwabnego.




Jakie są plusy nowej trasy?


Dzięki uaktualnieniu trasy Szlaku Jedwabnego transit time skrócił się niemalże o połowę, ponieważ transport z Azji do Unii Europejskiej możliwy jest w 10 do 14 dni. W poprzednim układzie przewóz dóbr trwał od 30 do 45 dni co wpływało na wydłużanie czasu wysyłki i wzrost wahań stawek.


Dodatkowym atutem wynikającym z wyznaczenia Nowego Szlaku Jedwabnego jest większa możliwość korzystania z ubezpieczeń towaru. W obecnej sytuacji agresji Rosji na Ukrainę, koncerny ubezpieczeniowe zaczęły stopniowo wycofywać się z ubezpieczeń towarów drogą przebiegającą przez Białoruś oraz Rosję. Sytuację tę firmy tłumaczyły zwiększonym ryzykiem wojennym, będącym dużym zagrożeniem dla rentowności agencji wypłacających odszkodowania.


    Jakie szanse na udział w Nowym Szlaku Jedwabnym ma w przyszłości Polska?


    Na początku kwartału Polska rozpoczęła rozmowy z prezydentem Chin na temat stworzenia bezpośredniego punktu logistycznego w Polsce. Jak zadeklarowała głowa Państwa Środka niezależnie od sytuacji polityczno-wojennej w najbliższym czasie ma dojść do finalizacji tych postanowień.


    Opisana sytuacja daje ,,nowe światło” na ograniczenia wynikające z wyznaczenia nowej trasy Szlaku Jedwabnego, ponieważ bezpośredni punkt logistyczny Chin byłby korzystny dla Polskiej gospodarki oraz rozwoju handlu zagranicznego na trasie z Azją.




    CIEKAWOSTKI

    Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

    Imię i nazwisko*
    Adres e-mail*
    Treść wiadomości*
    Akceptacja warunków*

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

    Akceptacja warunków*

    Zapisuję się do newslettera.

    Wyślij

    Najnowsze wpisy

    Czy port Hongkong ma problemy?

    Czy port Hongkong ma problemy?

    Dodaj recenzję
    Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
    Czytaj dalej
    Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

    Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

    Dodaj recenzję
    Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
    Czytaj dalej
    Baltimore - co z ładunkiem?

    Baltimore - co z ładunkiem?

    Dodaj recenzję
    Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
    Czytaj dalej

    Masz pytania? Chętnie odpowiem

    Inne artykuły tego autora