Mała, wielka zguba - czyli wypadające kontenery

Przypadki zgubionych kontenerów na odcinkach morskich nagminnie nasiliły się w ostatnich dwóch miesiącach.


Jakie są konsekwencje wyrzucania towarów przez kontenerowce?



Tysiące pływających kontenerów


Według raportu Światowej Rady Żeglugi (WSC) z 2020 r. dotyczącego strat kontenerów szacuje się, że w ostatnich 12 latach na morzu każdego roku zgubiono średnio 1382 kontenery. Liczby te są zastraszające nie tylko z powodu ilości niedostarczonych, zniszczonych towarów, ale również ze względu na wzrost zanieczyszczenia wód wynikającego z tego typu wypadków wodnych. W przeciągu ostatnich dwóch miesięcy doszło do aż 6 przypadków zgubionych kontenerów, zawierających między innymi ładunki niebezpieczne oraz tworzywa sztuczne.



Kolejna zguba

Ostatni przypadek zgubienia towaru przez kontenerowiec miał miejsce niespełna tydzień temu (7 stycznia) i odbył się na statku Madrid Bridge posiadającym pojemność aż 13 900 TEU. Do incydentu doszło podczas przepływu z Singapuru do portu w Nowym Jorku na Oceanie Atlantyckim. Według informacji udostępnionych przez właściciela statku Właściciel Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line) obsługiwanego przez Ocean Network Express (ONE) w wypadku nie doszło do obrażeń ani utraty kontenerów z niebezpiecznym ładunkiem. Dokładna liczba kontenerów zgubionych za burtą oraz zawalonych na pokładzie nie została jednak ujawniona, ponieważ prowadzone jest dochodzenie obejmujące tą sprawę.


Na dzień dzisiejszy przyczyna incydentu nie została przedstawiona przez armatora. Jednakże wszystko wskazuje na skutek złych warunków pogodowych, ponieważ jak wykazują raporty pogodowe z Ocean Prediction Center NOAA w dniu 7 stycznia nad centralnym Północnym Atlantykiem odnotowany został huragan o sile 954 mb. Potwierdza to również analiza stanu morza, która wspomnianego dnia wynosiła wskaźnik wysokości fal osiągający 13 metrów.





Przyczyny zgubionych kontenerów


Najczęstszą z przyczyn gubienia towaru przez kontenerowce są złe warunki pogodowe. Statki transportowe w ostatnim czasie z powodu braków kontenerowych oraz utrudnień w gałęzi handlowej pływają z maksymalnym obłożeniem niosącym za sobą nie tylko zagrożenia bezpieczeństwa towarów, ale również załogi biorącej udział we frachtach. Kolejną przyczyną wpływającą na występowanie katastrof morskich z udziałem puszek przewozowych jest źle przeprowadzony proces ształowania, będący jednym z najistotniejszych etapów załadunkowych.


Skutki pływających kontenerów


Jak podają eksperci z “The Wall Street Journal” powodem częstych katastrof jest wypełnianie kontenerami statków towarowych ,,po sam brzeg” i zwiększenie tym samym podatności na zmienne warunki pogodowe. Ta sytuacja spowodowana jest między innymi złą sytuacją gospodarczą wywołaną pandemią koronawirusa i nagromadzonymi ładunkami do wysyłki. Jednym ze skutków obecnej sytuacji morskiej związanej z wypadkami morskimi są opóźnienia w dostawach. Dodatkowo pływające w morzu kontenery budują nowe środowisko do katastrof wodnych z udziałem statków oraz masowego zanieczyszczania mórz i oceanów.




Koszty wypadków


Prawo morskie w przypadku wypadków kontenerowców działa na zdecydowaną korzyść armatora. Jeżeli towar zostanie wyrzucony za burtę przewoźnik nie ponosi za to żadnej odpowiedzialności, a przedsiębiorca, który utracił transportowane dobra nie może rozpocząć w jego kierunku czynności prawnych. Koszty dodatkowe poniesione w związku z uszkodzeniem lub zgubieniem kontenerów dzielone są na wszystkie firmy biorące udział w określonym przewozie i są to tak zwane ,,koszty dzielone”.






CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora