Przypadki zgubionych kontenerów na odcinkach morskich nagminnie nasiliły się w ostatnich dwóch miesiącach.
Jakie są konsekwencje wyrzucania towarów przez kontenerowce?
Tysiące pływających kontenerów
Według raportu Światowej Rady Żeglugi (WSC) z 2020 r. dotyczącego strat kontenerów szacuje się, że w ostatnich 12 latach na morzu każdego roku zgubiono średnio 1382 kontenery. Liczby te są zastraszające nie tylko z powodu ilości niedostarczonych, zniszczonych towarów, ale również ze względu na wzrost zanieczyszczenia wód wynikającego z tego typu wypadków wodnych. W przeciągu ostatnich dwóch miesięcy doszło do aż 6 przypadków zgubionych kontenerów, zawierających między innymi ładunki niebezpieczne oraz tworzywa sztuczne.
Kolejna zguba
Ostatni przypadek zgubienia towaru przez kontenerowiec miał miejsce niespełna tydzień temu (7 stycznia) i odbył się na statku Madrid Bridge posiadającym pojemność aż 13 900 TEU. Do incydentu doszło podczas przepływu z Singapuru do portu w Nowym Jorku na Oceanie Atlantyckim. Według informacji udostępnionych przez właściciela statku Właściciel Kawasaki Kisen Kaisha Ltd (K Line) obsługiwanego przez Ocean Network Express (ONE) w wypadku nie doszło do obrażeń ani utraty kontenerów z niebezpiecznym ładunkiem. Dokładna liczba kontenerów zgubionych za burtą oraz zawalonych na pokładzie nie została jednak ujawniona, ponieważ prowadzone jest dochodzenie obejmujące tą sprawę.
Na dzień dzisiejszy przyczyna incydentu nie została przedstawiona przez armatora. Jednakże wszystko wskazuje na skutek złych warunków pogodowych, ponieważ jak wykazują raporty pogodowe z Ocean Prediction Center NOAA w dniu 7 stycznia nad centralnym Północnym Atlantykiem odnotowany został huragan o sile 954 mb. Potwierdza to również analiza stanu morza, która wspomnianego dnia wynosiła wskaźnik wysokości fal osiągający 13 metrów.
Przyczyny zgubionych kontenerów
Najczęstszą z przyczyn gubienia towaru przez kontenerowce są złe warunki pogodowe. Statki transportowe w ostatnim czasie z powodu braków kontenerowych oraz utrudnień w gałęzi handlowej pływają z maksymalnym obłożeniem niosącym za sobą nie tylko zagrożenia bezpieczeństwa towarów, ale również załogi biorącej udział we frachtach. Kolejną przyczyną wpływającą na występowanie katastrof morskich z udziałem puszek przewozowych jest źle przeprowadzony proces ształowania, będący jednym z najistotniejszych etapów załadunkowych.
Skutki pływających kontenerów
Jak podają eksperci z “The Wall Street Journal” powodem częstych katastrof jest wypełnianie kontenerami statków towarowych ,,po sam brzeg” i zwiększenie tym samym podatności na zmienne warunki pogodowe. Ta sytuacja spowodowana jest między innymi złą sytuacją gospodarczą wywołaną pandemią koronawirusa i nagromadzonymi ładunkami do wysyłki. Jednym ze skutków obecnej sytuacji morskiej związanej z wypadkami morskimi są opóźnienia w dostawach. Dodatkowo pływające w morzu kontenery budują nowe środowisko do katastrof wodnych z udziałem statków oraz masowego zanieczyszczania mórz i oceanów.
Koszty wypadków
Prawo morskie w przypadku wypadków kontenerowców działa na zdecydowaną korzyść armatora. Jeżeli towar zostanie wyrzucony za burtę przewoźnik nie ponosi za to żadnej odpowiedzialności, a przedsiębiorca, który utracił transportowane dobra nie może rozpocząć w jego kierunku czynności prawnych. Koszty dodatkowe poniesione w związku z uszkodzeniem lub zgubieniem kontenerów dzielone są na wszystkie firmy biorące udział w określonym przewozie i są to tak zwane ,,koszty dzielone”.
CIEKAWOSTKI