Czy port Hongkong ma problemy?

Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych na świecie, Hongkong po raz pierwszy w historii żeglugi kontenerowej spadł poniżej utrzymywanego poziomu. Co wiemy?


Spadki?

W zeszłym roku w Hongkongu ruch spadł o 14,1%, do 14,3 mln TEU, co co gorsza może zwiastować długotrwały spadek. Port od 20 lat temu regularnie rywalizował z Singapurem i Szanghajem o tytuł najbardziej ruchliwego na świecie, niestety obecnie spadł ponieżej chwalebnej dziesiątki.



Co z konkurencją?


Jedynym innym dużym portem, który odnotował większy spadek wolumenu przewozów niż Hongkong, był Nowy Jork i New Jersey, w którym jego przepustowość spadła o 17,7%, do 7,8 mln teu w ciągu roku.


Trzy największe porty w Europie i jedyni uczestnicy z pierwszej trzydziestki, Rotterdam, Antwerpia-Brugia i Hamburg, spadły o dwa miejsca z powodu średniojednocyfrowych spadków wolumenu, w dużej mierze przypisanych ciągłemu brakowi rosyjskiego ruchu przeładunkowego.


Do innych portów, które odnotowały znaczny wzrost, należał indyjski Mundra, który ponownie mocno ugruntował swoją pozycję wiodącego portu Indii, ze wzrostem o 11,2% w 2023 r., do 7,2 mln teu, dzięki czemu wyprzedził Kolombo i stał się największym portem skrzynkowym na subkontynencie.


W międzyczasie marokańska węzeł przeładunkowy Tanger Med po wzroście o 13,4% wspiął się o trzy miejsca, osiągając 8,6 mln teu, chociaż jak niektórzy zauważają obecnie jest on „niebezpiecznie blisko” osiągnięcia limitu.

„Przeładunki w marokańskim porcie wzrosły o 80% od 2019 r. – ubiegłoroczna liczba 8,6 mln TEU odpowiada 95% nominalnej przepustowości portu i osiąga cele wyznaczone przez władze portu cztery lata przed terminem” – stwierdzono.


Kto osiąga szczyty?


Na szczycie rankingów nie zaszły żadne zmiany: Szanghaj utrzymał pierwsze miejsce, a za nim uplasowały się Singapur i Ningbo.

Przy przeładunku nieco ponad 49,1 mln teu, Szanghaj musi odnotować w tym roku wzrost o około 2%, aby w 2024 r. przekroczył próg 50 mln teu.


Jesteśmy do Państwa dyspozycji, aby znaleźć najbardziej wydajny i ekonomiczny sposób transportu.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

Dodaj recenzję
Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
Czytaj dalej
Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Dodaj recenzję
Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
Czytaj dalej
Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dodaj recenzję
Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora