Cysterna inaczej - czyli czym jest ISO tank

Transport towarów płynnych jest dziedziną charakteryzującą się dynamiką rozwoju. Do niedawna najpopularniejszym środkiem przewozu tego typu ładunków była tradycyjna cysterna, dziś jednak korzystamy z wielu innych alternatyw. Czym jest ISO tank i co go charakteryzuje?

Czym jest ISO tank?

ISO tank, to inaczej intermodalny kontener-cysterna przeznaczony do przewozu płynów, gazów oraz ładunków płynnych spożywczych. Jest zbudowany zgodnie ze standardami ISO nadanymi przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną i dzięki temu może być transportowany różnymi środkami eksportu oraz importu. W kontenerach-cysternach można przewozić zarówno produkty niebezpieczne, jak i inne niż niebezpieczne.

Specyfikacja ISO tanków

ISO tank to specjalna stalowa cysterna umieszczona w ramie standardowego kontenera 20’DV przeznaczona do transportowania produktów płynnych. Kontenery tego typu mieszczą 6600 gal lub 25 000 litrów cieczy luzem, a ich wymiary wynoszą tyle samo, co standardowego kontenera: wys. 2.39 m, szer. 2.35 m i dł. 3.90 m tj. 20’ x 8' x 8.6’.

ISO tank nadaje się do przechowywania niemal każdego rodzaju płynu, w tym cieczy niebezpiecznych. Posiada zawór górny oraz dolny co umożliwia opróżnianie grawitacyjne.

Jak powstały cysterny kontenerowe?

Powstanie koncepcji zbiornika kontenerowego szacuje się na okres lat 50, kiedy to prace nad ich. W 1964 roku Fairclough wyprodukował zbiornik wymienny do transportu kombinowanego ciężarówką i pociągiem, ale jeszcze nie skonstruowany zgodnie z normami ISO. W 1966 rozpoczęto jego produkcję, a rok później opracowano pierwszy kontener zbiornikowy o wymiarach ISO.

Pierwsza cysterna kontenerowa została zarejestrowana dopiero w 1969 roku przez firmę Andrews of Aintree Ltd., Liverpool. Zbiorniki te były uznawane za rewolucyjne, zyskały aprobaty projektowe Lloyds Register oraz brytyjskiego Departamentu Towarów Niebezpiecznych DoT dla transportu międzynarodowego.

Obsługa cystern kontenerowych

ISO tanki mogą być ładowane i rozładowywane dwojako, od góry i od dołu. Na standardowym zbiorniku kontenerowym na górze znajduje się specjalny właz i otwór zawierający zawór, Załadunek i rozładunek odbywa się za pomocą przystosowanych węży przymocowanych do zaworów cysterny. Chcąc sprawnie przepompować transportowane towary niezbędna jest przenośna pompa, przyspieszająca proces wypełniania lub opróżniania ISO tanków.



CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora