Podaj dalej - czyli transport multi oraz intermodalny

Czy potrafisz odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wielkie ładunki kontenerowe docierają do kontynentów usytułowanych w najgłębszych zakątkach świata?


Odpowiedź jest prosta: dzięki transportowi intermodalnemu i multimodalnemu.





Czym są i na czym się opierają?


Transport intermodalny to łańcuch dostaw obejmujący zorganizowane przejazdy lądowe oraz rzeczne. Przewóz multimodalny odnosi się do szerszego połączenia dostawczego integrującego wszelkie kompilacje dróg handlowych. Oba transporty charakteryzują się jedną umową przewozową, sporządzoną z określonym wykonawcą odpowiedzialnym za każdy etap dystrybucji. Przewozy multimodalne oraz intermodalne posiadają kilka klasyfikacji. Pierwsza z nich uwzględnia przystosowania geograficzne i dzieli się na przewóz:


  • krajowy
  • międzynarodowy
  • kontynentalny
  • międzykontynentalny


Kolejna z wyróżnionych klasyfikacji różnicuje się uwzględniając charakter użytych do transportu dróg. W jej skład w głównej mierze wchodzą połączenia intermodalne oraz multimodalne takie jak:


  • drogowo-szynowy
  • drogowo-morski
  • drogowo-lotniczy
  • szynowo-drogowo-morski
  • szynowo-drogowo-lotniczy
  • szynowo-drogowo-rzeczny


Kolejnym i ostatnim wyróżnikiem klasyfikacyjnym, jest przewóz ze względu na charakter operatorski. Dzieli się on na transport:


  • bezpośredni (operatorem jest przewoźnik/spedytor)
  • pośredni (operatorem jest przewoźnik/spedytor pomocniczy)






Wady i zalety transportu intermodalnego oraz multimodalnego


Nie unika wątpliwości, że transport intermodalny oraz multimodalny dzięki swojej rozbudowanej sieci przewozowej posiada czynniki budujące pozytywne oraz negatywne skutki drystrybucji.


Do zalet zaliczamy:


  • ekologiczność transportu- sprzyjanie niskiej emisji CO2
  • lepsza konkurencyjność cenowa- redukcje kosztów nawet o połowę, na długich dystansach trasy
  • umożliwienie masowych transportów- nawet do 26 ton w jednym kontenerze
  • brak podatności na sezonowość- ceny są niezależne od pory roku
  • zwiększenie bezpieczeństwa transportów- zmniejszenie ryzyka kradzieży i włamań


Do wad należy:


  • mniejsza elastyczność- transport jest uzależniony od liczby ruchów na kontenera
  • wydłużony czas tranzytu- związany ze specyfiką operacji transportowych w terminalach
  • brak gwarancji monitorowania przesyłki- jest to uzależnienie od funkcjonalności oferowanych przez armatora



Podsumowanie


Jak można zauważyć zarówno w transporcie intermodalnym, jak i multimodalnym przeważają zalety wynikające ze specyfikacji przewozów modułowych. Dzięki szeroko rozbudowanemu łańcuchowi dostaw możliwe jest dostarczenie dóbr w sposób bezpieczny i ekologiczny, do najbardziej odległych zakątków świata. Pierwszym i zarazem najważniejszym krokiem w podjęciu decyzji, o wyborze transportu intermodalnego jest zlecenie trasy wyspecjalizowanej firmie spedytorskiej, będącej w stanie zapewnić komfort oraz sprawność przewozu.

CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora