Strategia na Morzu Czerwonym

Czy strategia obrony statków na Morzu Czerwonym wpłynęła na sytuację ataków kontenerowców?

Strategia a praktyka


Departament Obrony Stanów Zjednoczonych przedstawił nowe szczegóły dotyczące 24-godzinnej, pracowitej obrony przed atakami Houthi na statki dokonywane przez wspieraną przez Iran grupę terrorystyczną Houthi.


  • W środę Houthi ogłosili, że przeprowadzili atak rakietowy na „amerykański statek handlowy” w Zatoce Adeńskiej po wystrzeleniu rakiet w niszczyciel Marynarki Wojennej USA. Grupa zidentyfikowała statek jako M/V Koi , kontenerowiec pływający pod banderą Liberii.


  • W czwartek Centralne Dowództwo USA wydało oświadczenie przedstawiające szerszy kontekst tych incydentów. W oświadczeniu szczegółowo opisano trzy oddzielne spotkania, które miały miejsce w czwartek, 1 lutego.


Pierwszy incydent miał miejsce wcześnie rano, około godziny 5 rano czasu sanajskiego, kiedy siły amerykańskie zestrzeliły bezzałogowy statek powietrzny (UAV) nad Zatoką Adeńską.


Do drugiego zdarzenia doszło później rano, kiedy siły amerykańskie przechwyciły i zniszczyły wspierany przez Iran pojazd nawodny bez załogi z materiałami wybuchowymi Houthi (USV) na Morzu Czerwonym. Zidentyfikowali statek USV zmierzający w stronę międzynarodowego szlaku żeglugowego, stanowiący bezpośrednie zagrożenie dla statków handlowych i okrętów marynarki wojennej Stanów Zjednoczonych w regionie.


Następnie około godziny 12:45 (czasu sanajskiego) Houthi wystrzelili ze swoich kontrolowanych obszarów w Jemenie dwie przeciwokrętowe rakiety balistyczne, prawdopodobnie celując w M/V Koi na Morzu Czerwonym. Na szczęście rakiety wylądowały w wodzie, nie powodując obrażeń ani uszkodzeń Koi ani żadnych statków koalicyjnych w pobliżu.


Co to oznacza w praktyce? Sytuacja na Morzu Czerwonym mimo nieustających prób uspokojenia ataków wciąż nie stablilizuje się, a szacowane kilkutygodniowe zagrożenie zdaje się nie mieć przewidywalnego końca. Skutkuje to niestabilnością stawek i omijaniem Kanau Sueskiego przez najbliższe dni, tygodnie.

Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora