Stawki - co na nie wpływa?

Co składa się na stawkę frachtu i dlaczego sytuacja na Morzu Czerwonym zachwiała dotychczasowymi kosztami?

1. Odległości.


Statki wybierając trasę dookoła Przylądka Dobrej Nadziei muszą pokonać dodatkowe 3/4 tysiące mil morskich. Biorąc pod uwagę dzienne zużycie paliwa przykładowe kontenerowce typu Panamax zużyją ok. 600 000- 700 000 galonów paliwa więcej.



2. Zmiana w organizacji dróg kontenerów.


Jak pisałem w swoim poprzednim wpisie dotyczącym stawek. Transport morski to system naczyń połączonych.

Często zdarza się więc, że aby kontener mógł dotrzeć do portu w destynacji, przechodzi przez pokłady kilku statków i nabrzeża kilku terminali. Przykładowo, jeżeli płynący z dalekiego Wschodu statek miał zabrać dany kontener z portu Pireus i dostarczyć go do Casablanki. Płynąc obecną, okrężną drogą zostanie odwrócona kolejność i port w Maroko odwiedzony zostanie jako pierwszy. Wiążę się to z olbrzymimi problemami i kosztami.


3. Czas!


To chyba kluczowy faktor tego zamieszania. Dodatkowe 10-14 dni to nie tylko dyskomfort czekających na swoje towary odbiorców, dostawę komponentów na produkcję, towarów sezonowych na regały sklepów, czy po prostu owoców, które miały skrzętnie zaplanowane terminy dostaw. To przede wszystkim olbrzymia wyrwa w dostępnym na tej relacji wolumenie transportowym.

Wydłużony czas oznacza braki w miejscu na statkach, dostępności kontenerów oraz niedobory, które dotkną nie tylko wysyłki na trasie Europa- Daleki Wschód, ale w mniejszym lub większym stopniu cały świat. ?


✅ Jakiej sytuacji możemy spodziewać się w najbliższym czasie?

Blokada Kanału Sueskiego przez Ever Given była lekcją dla linii oceanicznych. Nauką, na bazie której podejmują obecnie decyzje o wzroście stawek. Obawiam się, że zwłaszcza biorąc pod uwagę punkt 2 i 3 stawki w najbliższym kwartale będą stale rosły.

Nawet jeżeli sytuacja na morzu czerwonym się uspokoi, to zamieszanie spowodowane aktualnymi zdarzeniami będzie odczuwalne w najbliższych miesiącach.


✅ Czego możemy spodziewać się w dalszej części roku?

Będzie to zależne od bardzo wielu czynników, jeżeli sytuacja w regionie nie ulegnie poprawie, to wiele wniosków zostanie wyciągniętych i procesów zoptymalizowanych.

Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora