Jak planować załadunek kontenera?

Jak oszczędzić sobie bólu głowy oraz dodatkowych kosztów. Czyli wszystko co powinieneś wiedzieć na temat cut off.


Co, kiedy i dlaczego?


Cut offy, to inaczej ostateczny termin złożenia/dostarczenia kontenera lub informacji z nim związanych do portu.

W przypadku transportu morskiego nie jest to jeden typ, ponieważ obowiązują 3 rodzaje cut off:

  • dokumentacyjny,
  • VGM,
  • cargo.


Cut off dokumentacyjny


Przyjmuje się, że zazwyczaj pierwszym występującym “deadline” jest dokumentacyjny. Pomimo, że zmierzamy się z nim na początku można przyjąć, że jest najmniej problemowy. Polega on na wprowadzeniu instrukcji konosamentowych do systemu armatorskiego na czas.


Jeśli znamy produkt, masę, dane załadowcy i odbiorcy, to można je wprowadzić nawet przed załadunkiem, a później jeżeli zajdzie taka potrzeba poprawić. Najważniejsze, żeby doprowadzić do sytuacji, w której podstawowe dane są zapisane w systemie armatora. Dodatkowo warto wspomnieć, że przeniesie takiego cut offu w czasie zwykle jest możliwe na prośbę załadowcy i często to przewoźnik morski wyraża na to zgodę.


Cut off VGM


Drugi i najbardziej “sztywny” jest cut-off VGM, ponieważ bez niego kontenery nie zostaną załadowane na statek. Dodatkowo jeśli będzie on podany błędnie, to towary również mogą zostać w porcie. Wspomniany cut off można przesunąć w czasie jedynie w bardzo specyficznych i wyjątkowych sytuacjach.

VGM to pełna waga ładunku brutto w kontenerze + tara kontenera. Jego całkowitą masę możemy sprawdzić przy wjeżdżaniu do portu, na wagę u załadowcy, bądź w innej specjalistycznej stacji ważenia.


Istnieje również druga opcja ułatwiająca sprawę, a mianowicie jeśli znamy masę ładunku i masę kontenera, to na podstawie rachunku matematycznego możemy wprowadzić do systemu cut off zanim jeszcze rzeczywiście kontener zostanie załadowany.


Kontenery są wyrywkowo ważone przez port w ramach kontroli deklaracji załadowcy z rzeczywistą wagą, a dozwolona różnica od zadeklarowanej masy to 5%.
Należy jednak uważać, ponieważ jeśli różnica w wadze jest większa - nie ważne, czy w górę, czy w dół - to kontener nie zostanie załadowany na statek.


Cut off cargo


Ostatni cut off, to cut off cargo, czyli ostateczny termin do kiedy pełny kontener musi zjawić się w porcie. Tutaj jest opcja o wystąpienie o tak zwany “late arrival” co wydłuża deadline o kilka godzin lub nawet kilka dni o ile jest to możliwe w danej sytuacji.

Wedle powyższego przy planowaniu załadunków należy uwzględniać głównie cargo cut off jako priorytet, ponieważ VGM o ile jest najmniej ruchomy, to może być wprowadzony przed fizycznym załadowaniem kontenera.


Jak planować załadunek?


Przy planowaniu

załadunków, trzeba mieć na uwadze, że cut offy nieraz się pokrywają i "deadline" VGM może występować w tym camym czasie co dokumentacyjny lub cargo.

Jeśli spedytor podaje wyjście statku na niedzielę, załadunek bezpiecznie planować jest na max wtorek/środę.



  • VGM i dokumentacyjny cut off- środa
  • Cargo cut-off- czwartek


W zwiazku z powyższym ostotne jest, by skorzystać z usług specjalisty, ponieważ sprawny spedytor ułoży proces tak, aby przebiegł on maksymalnie płynnie, a załadowcy nie musieli martwić się o detale i przesunięcia.



Uwaga! To tylko przykład a konkretne daty różnią się w zależności od portu wyjścia i armatora*

Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

Dodaj recenzję
Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
Czytaj dalej
Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Dodaj recenzję
Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
Czytaj dalej
Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dodaj recenzję
Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora