Jak oszczędzić sobie bólu głowy oraz dodatkowych kosztów. Czyli wszystko co powinieneś wiedzieć na temat cut off.

Co, kiedy i dlaczego?
Cut offy, to inaczej ostateczny termin złożenia/dostarczenia kontenera lub informacji z nim związanych do portu.
W przypadku transportu morskiego nie jest to jeden typ, ponieważ obowiązują 3 rodzaje cut off:
- dokumentacyjny,
- VGM,
- cargo.
Cut off dokumentacyjny
Przyjmuje się, że zazwyczaj pierwszym występującym “deadline” jest dokumentacyjny. Pomimo, że zmierzamy się z nim na początku można przyjąć, że jest najmniej problemowy. Polega on na wprowadzeniu instrukcji konosamentowych do systemu armatorskiego na czas.
Jeśli znamy produkt, masę, dane załadowcy i odbiorcy, to można je wprowadzić nawet przed załadunkiem, a później jeżeli zajdzie taka potrzeba poprawić. Najważniejsze, żeby doprowadzić do sytuacji, w której podstawowe dane są zapisane w systemie armatora. Dodatkowo warto wspomnieć, że przeniesie takiego cut offu w czasie zwykle jest możliwe na prośbę załadowcy i często to przewoźnik morski wyraża na to zgodę.
Cut off VGM
Drugi i najbardziej “sztywny” jest cut-off VGM, ponieważ bez niego kontenery nie zostaną załadowane na statek. Dodatkowo jeśli będzie on podany błędnie, to towary również mogą zostać w porcie. Wspomniany cut off można przesunąć w czasie jedynie w bardzo specyficznych i wyjątkowych sytuacjach.
VGM to pełna waga ładunku brutto w kontenerze + tara kontenera. Jego całkowitą masę możemy sprawdzić przy wjeżdżaniu do portu, na wagę u załadowcy, bądź w innej specjalistycznej stacji ważenia.
Istnieje również druga opcja ułatwiająca sprawę, a mianowicie jeśli znamy masę ładunku i masę kontenera, to na podstawie rachunku matematycznego możemy wprowadzić do systemu cut off zanim jeszcze rzeczywiście kontener zostanie załadowany.
Kontenery są wyrywkowo ważone przez port w ramach kontroli deklaracji załadowcy z rzeczywistą wagą, a dozwolona różnica od zadeklarowanej masy to 5%.
Należy jednak uważać, ponieważ jeśli różnica w wadze jest większa - nie ważne, czy w górę, czy w dół - to kontener nie zostanie załadowany na statek.
Cut off cargo
Ostatni cut off, to cut off cargo, czyli ostateczny termin do kiedy pełny kontener musi zjawić się w porcie. Tutaj jest opcja o wystąpienie o tak zwany “late arrival” co wydłuża deadline o kilka godzin lub nawet kilka dni o ile jest to możliwe w danej sytuacji.
Wedle powyższego przy planowaniu załadunków należy uwzględniać głównie cargo cut off jako priorytet, ponieważ VGM o ile jest najmniej ruchomy, to może być wprowadzony przed fizycznym załadowaniem kontenera.
Jak planować załadunek?
Przy planowaniu
załadunków, trzeba mieć na uwadze, że cut offy nieraz się pokrywają i "deadline" VGM może występować w tym camym czasie co dokumentacyjny lub cargo.
Jeśli spedytor podaje wyjście statku na niedzielę, załadunek bezpiecznie planować jest na max wtorek/środę.
- VGM i dokumentacyjny cut off- środa
- Cargo cut-off- czwartek
W zwiazku z powyższym ostotne jest, by skorzystać z usług specjalisty, ponieważ sprawny spedytor ułoży proces tak, aby przebiegł on maksymalnie płynnie, a załadowcy nie musieli martwić się o detale i przesunięcia.