Jak planować załadunek kontenera?

Jak oszczędzić sobie bólu głowy oraz dodatkowych kosztów. Czyli wszystko co powinieneś wiedzieć na temat cut off.


Co, kiedy i dlaczego?


Cut offy, to inaczej ostateczny termin złożenia/dostarczenia kontenera lub informacji z nim związanych do portu.

W przypadku transportu morskiego nie jest to jeden typ, ponieważ obowiązują 3 rodzaje cut off:

  • dokumentacyjny,
  • VGM,
  • cargo.


Cut off dokumentacyjny


Przyjmuje się, że zazwyczaj pierwszym występującym “deadline” jest dokumentacyjny. Pomimo, że zmierzamy się z nim na początku można przyjąć, że jest najmniej problemowy. Polega on na wprowadzeniu instrukcji konosamentowych do systemu armatorskiego na czas.


Jeśli znamy produkt, masę, dane załadowcy i odbiorcy, to można je wprowadzić nawet przed załadunkiem, a później jeżeli zajdzie taka potrzeba poprawić. Najważniejsze, żeby doprowadzić do sytuacji, w której podstawowe dane są zapisane w systemie armatora. Dodatkowo warto wspomnieć, że przeniesie takiego cut offu w czasie zwykle jest możliwe na prośbę załadowcy i często to przewoźnik morski wyraża na to zgodę.


Cut off VGM


Drugi i najbardziej “sztywny” jest cut-off VGM, ponieważ bez niego kontenery nie zostaną załadowane na statek. Dodatkowo jeśli będzie on podany błędnie, to towary również mogą zostać w porcie. Wspomniany cut off można przesunąć w czasie jedynie w bardzo specyficznych i wyjątkowych sytuacjach.

VGM to pełna waga ładunku brutto w kontenerze + tara kontenera. Jego całkowitą masę możemy sprawdzić przy wjeżdżaniu do portu, na wagę u załadowcy, bądź w innej specjalistycznej stacji ważenia.


Istnieje również druga opcja ułatwiająca sprawę, a mianowicie jeśli znamy masę ładunku i masę kontenera, to na podstawie rachunku matematycznego możemy wprowadzić do systemu cut off zanim jeszcze rzeczywiście kontener zostanie załadowany.


Kontenery są wyrywkowo ważone przez port w ramach kontroli deklaracji załadowcy z rzeczywistą wagą, a dozwolona różnica od zadeklarowanej masy to 5%.
Należy jednak uważać, ponieważ jeśli różnica w wadze jest większa - nie ważne, czy w górę, czy w dół - to kontener nie zostanie załadowany na statek.


Cut off cargo


Ostatni cut off, to cut off cargo, czyli ostateczny termin do kiedy pełny kontener musi zjawić się w porcie. Tutaj jest opcja o wystąpienie o tak zwany “late arrival” co wydłuża deadline o kilka godzin lub nawet kilka dni o ile jest to możliwe w danej sytuacji.

Wedle powyższego przy planowaniu załadunków należy uwzględniać głównie cargo cut off jako priorytet, ponieważ VGM o ile jest najmniej ruchomy, to może być wprowadzony przed fizycznym załadowaniem kontenera.


Jak planować załadunek?


Przy planowaniu

załadunków, trzeba mieć na uwadze, że cut offy nieraz się pokrywają i "deadline" VGM może występować w tym camym czasie co dokumentacyjny lub cargo.

Jeśli spedytor podaje wyjście statku na niedzielę, załadunek bezpiecznie planować jest na max wtorek/środę.



  • VGM i dokumentacyjny cut off- środa
  • Cargo cut-off- czwartek


W zwiazku z powyższym ostotne jest, by skorzystać z usług specjalisty, ponieważ sprawny spedytor ułoży proces tak, aby przebiegł on maksymalnie płynnie, a załadowcy nie musieli martwić się o detale i przesunięcia.



Uwaga! To tylko przykład a konkretne daty różnią się w zależności od portu wyjścia i armatora*

Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Checklista klienta

Checklista klienta

Dodaj recenzję
10 elementów po których poznasz, że nie bookujesz z amatorem.
Czytaj dalej
Dlaczego eksporterzy potrzebują niskich stawek?

Dlaczego eksporterzy potrzebują niskich stawek?

Dodaj recenzję
Polskie firmy głównie eksportują produkty niskoprzetworzone jak surowce, ży...
Czytaj dalej
Transport do Chin?

Transport do Chin?

Dodaj recenzję
Transport morski odgrywa kluczową rolę w międzynarodowej wymianie handlowej...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora