MSC podjęło decyzję o wprowadzeniu wyższej opłaty za przepływ przez Kanał Panamski. Jakiej kwoty powinniśmy się spodziewać?
Powody i skutki
MSC wprowadziło wyższą opłatę w wysokości 297 dolarów za TEU od przesyłek przepływających przez Kanał Panamski. Sytuacja wynika z powodu coraz większych ograniczeń przepustowości występujących w jego obrębie.
Co ciekawe decyzja MSC nastąpiła tóż po ogłoszeniu (we wtorek) przez CMA CGM tak zwanego „Panamskiego współczynnika korygującego” wynoszącego 150 dolarów/TEU, obowiązującego od 1 stycznia.
Dopłata MSC, jest jednak nieco zaskakująca, ponieważ niemal dwukrotnie wyższa niż u francuskiego przewoźnika, dodatkowo też zacznie obowiązywać dwa tygodnie wcześniej, czyli za niespełna 3 tygodnie (15 grudnia 2023).
Stanowisko MSC
MSC oświadczył dodatkowo, że:
„W drugim kwartale 2023 roku Zarząd Kanału Panamskiego podjął decyzję o zmniejszeniu zanurzenia z 14,94 m do 13,41, a ograniczenia te, w połączeniu ze wzrostem taryfy kanałowej wdrożonym na początku tego roku, sa wynikem ogólnego wpływu na koszty operacyjne MSC”.
Analiza przeprowadzona przez zespół Loadstar Premium sugeruje, że przy spodziewanym od lutego ograniczeniu do 18 tranzytów dziennie, dzienna przepustowość przez śluzy na kanale może wynosić mniej niż 50% przepustowości projektowej. Dodatkowo biorąc pod uwagę niewielkie oznaki poprawy pogody, armator ostrzegł spedytorów, że choć zaawansowane planowanie wystarczy, aby złagodzić potencjalne opóźnienia, powinni przygotować się na inne potencjalne problemy transportowe .