ONE został w tym roku uznany przez Xeneta za najbardziej oszczędnego pod względem emisji dwutlenku węgla. Jakie wartości uzyskał?
ONE dziś
Emisje w handlu od Dalekiego Wschodu po wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych spadły o 23,3% od pierwszego kwartału 2018 r., pomimo rozpoczęcia „nadmiernego tonażu” i znacznego poślizgu współczynnika wypełnienia. Porównania krótkoterminowe ujawniają jednak bardziej drastyczne zmiany od początku 2022 r., czyli dynamiki, która wypaczyła wyniki w latach 2021–2022.
Efektywność działań
Wyniki CEI (miara efektywności oparta na ekwiwalencie CO2 na tonomilę) w handlu ze wschodnim wybrzeżem Europy Północnej do Ameryki Południowej spadły o 31,6 punktu między drugim kwartałem 22 a trzecim kwartałem 23, co odpowiada redukcji o prawie 30%; podczas gdy handel wschodnim wybrzeżem Stanów Zjednoczonych z Dalekim Wschodem spadł o 21,8 punktu, czyli nieco ponad 20%.
Większe statki są bardziej wydajne pod względem emisji CO2 / TEU. Pomimo, że nowe statki powodowały u przewoźników dodatkowe problemy związane z przepustowością przyniosły one w drugim kwartale duże korzyści w zakresie emisji na głównych szlakach komunikacyjnych.
Na rynku zmagającym się z nadwyżką przepustowości była to ostatnia rzecz, jakiej potrzebowali przewoźnicy, z punktu widzenia stawek, jednak reakcja łańcuchowa wywarła pozytywny wpływ na wyniki CEI.
Co z wydajnością?
Wzrost wydajności statku przyniósłby korzystniejsze wyniki, gdyby nie został zmniejszony współczynnik wypełnienia. Xeneta stwierdziła, że największy spadek współczynnika wypełnienia wystąpił na wschodnim wybrzeżu Europy Północnej do Stanów Zjednoczonych, gdzie spadł o 20,3%.
Trudno zachować efektywność ekologiczną, gdy statki są w połowie puste. W związku z powyższym naturalną reakcją przewoźników na pojawiający się problem jest ograniczenie przepustowości niektórych głównych szlaków handlowych. Umożliwia to ochronę stawek frachtowych, która niestety prowadzi do reakcji łańcuchowej w światowej sieci żeglugowej.