Rozwój transportu - czyli jak powstał kontener

Zaprojektowanie i stworzenie kontenera szacuje się na rok 1906, kiedy to po raz pierwszy użyto stalowej skrzyni o wymiarach 18x8x8 do przewozu dóbr.



Czym różniła się od dzisiejszych cargo i kto wpłynął na zrewolucjonizowanie rynku transportowego?



Początki projektowe



Projekt kontenera przewozowego wykonany w 1906 roku nie był wykorzystywany do tras dalekosiężnych, tonażowych, ponieważ został stworzony z metalu, który nie nadawał się do piętrzenia. Jego głównym przeznaczeniem był więc transport bagaży pasażerskich, w liniach kolejowych Golden Arrow, w relacji Londyn- Paryż.


Proces projektowy zmieniał się na przestrzeni lat, a pierwszy system kontenerowy w Polsce opracowany został w 1919 roku przez Stanisława Rodowicza, inżyniera oraz majora rezerwy Wojska Polskiego. Dzięki dynamicznym pracom nad wprowadzeniem puszek przewozowych do regularnego obiegu, w roku 1934 zostały stworzone początkowe, europejskie standardy dla transportu kolejowego i drogowego.



Prekursor transportu kontenerowego


Możemy wyróżnić kilku twórców puszek przewozowych (w zależności od wymiarów oraz użyteczności) jednakże za głównego prekursora przewozu tonażowego uważa się Malcolma McLeana.


Ten wyjątkowy Amerykanin zainspirowany innowacyjnością kontenerów zainwestował oszczędności życia i w roku 1955 przebudował tankowiec na pierwszy na świecie kontenerowiec. Ten wyjątkowy statek nosił nazywał się Ideal X i wypłynął w rejs 26 marca 1956 r. z ładunkiem 35-stopowych puszek przewozowych. Wynalazek ten na tyle zrewolucjonizował rynek transportowy, że niecałe 10 lat później w Australii zwodowany został pierwszy specjalistyczny kontenerowiec, przeznaczony wyłącznie do przewozu kontenerów.




Definicja kontenera


W 1968 roku specjalny komitet techniczny ISO TC 104 opracował definicję kontenera, która funkcjonuje po dziś dzień, wskazuje ona, że:


  • jest to urządzenie transportowe trwałe o konstrukcji gwarantującej wielokrotne użycie,
  • jego budowa umożliwia przewóz jednym lub wieloma środkami transportu bez konieczności przeładowywania zawartego w nim ładunku,
  • jest on odpowiednio wyposażony, w celu ułatwienia mocowania, manipulowania oraz przeładunku z jednego środka transportu na drugi,
  • jego konstrukcja umożliwia łatwy załadunek i rozładunek towarów.



Rodzaje kontenerów


Obecnie puszki przewozowe są najpopularniejszą jednostką ładunkową w transporcie kolejowym, morskim oraz lądowym, a ich różnorodność dostosowana jest do charakteru transportowanych towarów. Wśród nich wyróżniamy takie typy jak:


  • kontener uniwersalny ogólnego przeznaczenia – general purpose „dry van"
  • kontener o podwyższony – high cube
  • kontener o podwyższony oraz szerszy niż standardowy – high cube palletwide
  • kontener o kontrolowanej temperaturze – reefer – do przewozu ładunków w temperaturze od –25 °C do +25 °C
  • kontener z otwartym dachem – open top „bulktainers” – przeznaczony do przewozu ładunków masowych, maszyn,
  • kontener o bokach otwartych – open side – do przewozu ponadnormatywnych ładunków,
  • kontener z otwartym dachem i bokiem – flushfolding container – dla ładunków ciężkich i gabarytowych,
  • kontener platforma – flat rack – jw., posiadają wytrzymałą podłogę dla ładunków punktowych oraz ponadgabarytowych,
  • kontener z wentylacją – ventilated container – do przewozu ładunków wymagających cyrkulacji powietrza,
  • kontener cysterna – tank container – do przewozu ładunków płynnych,
  • kontener o podłodze tocznej – rolling floor – przeznaczony dla trudnych do przemieszczenia ładunków,
  • kontener do przewozu gazów – Gas Bottle,
  • kontener agregat – Generator – mieszczący w sobie urządzenia gotowe do pracy np. zespoły prądotwórcze, stacje uzdatniania wody, radiostacje itp.,
  • kontener składany – Collapsible ISO.




    CIEKAWOSTKI

    Najnowsze wpisy

    Dalekie frachty – czyli specyfikacja kontenerowców

    Dalekie frachty – czyli specyfikacja kontenerowców

    Dodaj recenzję
    Spedycja morska cechuje się różnorodnością nie tylko pod względem szlaków t...
    Czytaj dalej
    Mała, wielka zguba - czyli wypadające kontenery

    Mała, wielka zguba - czyli wypadające kontenery

    Dodaj recenzję
    Przypadki zgubionych kontenerów na odcinkach morskich nagminnie nasiliły si...
    Czytaj dalej
    Alternatywa transportu drogowego- czyli nowoczesne barki kontenerowe

    Alternatywa transportu drogowego - czyli nowoczesne barki kontenerowe

    Dodaj recenzję
    Transport drogowy generuje coraz to wyższe koszta. Jedną z rosnących na pop...
    Czytaj dalej

    Masz pytania? Chętnie odpowiem

    Inne artykuły tego autora