Port Houston odnotował najwyższy w swojej historii wolumen eksportu ładunków. Jak duży wzrost nastąpił i jakie są prognozy?
Rok do roku
Port w Houston w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku w kontekście eksportu ładunków wzrósł aż o 6%. Dodatkowo dane dotyczące eksportu w ujęciu roznym wykazują średni wzrost o 10%, przy czym do października 2023 r. wyeksportowano ogółem 1 151 638 dwudziestostopowych jednostek ekwiwalentnych (TEU). Co ciekawe większość tego eksportu obejmuje żywice i chemikalia, co umacnia pozycję Port Houston jako wiodący port żywic w kraju i siedziba największego klastra petrochemicznego w Ameryce Północnej.
Chociaż wolumen importu towarów załadowanych odnotował w październiku niewielki spadek o 4% w porównaniu z rokiem ubiegłym, od początku roku zaobserwował on bardziej znaczący spadek o 7%. Jednak w porównaniu z poziomem przed pandemią całkowity import kontenerów wzrósł do października o imponujące 32%, przekraczając ten sam okres w 2019 r. Pomimo niewielkiego spadku o 4% w porównaniu z rekordową wielkością w zeszłym roku, łączny wolumen kontenerów w w pierwszych dziesięciu miesiącach tego roku osiągnęło imponującą liczbę 3 201 958 TEU.
Rozwój a modernizacja
Port Houston w dalszym ciągu priorytetowo traktuje swoje operacje zarówno w terminalach kontenerowych Bayport, jak i Barbours Cut. Niedawne ukończenie nabrzeża 6 w terminalu kontenerowym Bayport w Port Houston było kamieniem milowym. Wyposażone w trzy najnowocześniejsze dźwigi Neo-Panamax do transportu lądowego (STS), to nowe nabrzeże ma na celu poprawę płynności terminalu i zaspokojenie rosnących wymagań klientów importujących i eksportujących.
Mówiąc o pojawieniu się nowego nabrzeża, Roger Guenther, dyrektor wykonawczy w Port Houston, stwierdził: „Ta rozbudowa była znaczącą inwestycją w infrastrukturę i pokazuje nasze zaangażowanie w tworzenie niezawodnego i wydajnego środowiska terminali dla naszych klientów”.
Plany na przyzłosć?
Z oficjalnych informacji wynika, że Port Houston nie planuje poprzestać na modernizacjach i planuje jeszcze więcej inwestycji – Bayport Wharf 7 ma zostać oddany do użytku w 2025 r., a przebudowa Barbours Cut Wharves 5 i 6 ma zostać ukończona w tym samym roku. Oczekuje się, że rozbudowa kanałów zarówno dla Bayport, jak i Barbours Cut zostanie sfinalizowana odpowiednio do 2024 i 2026 r., co umożliwi bezpieczną żeglugę statkom Neo-Panamax w klasie 14 000–15 000 TEU.
Pomimo wyzwań stojących przed branżą, całkowity tonaż w Port Houston od początku roku odnotował jedynie niewielki spadek o 7% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniósł 42 421 735 ton amerykańskich. Jednakże wolumen stali odnotował bardziej znaczący spadek o 13% w październiku. Pozytywnym akcentem jest fakt, że w październiku 2023 r. jednostki importowane do samochodów odnotowały niezwykły wzrost o 50% w porównaniu z tym samym miesiącem roku poprzedniego.