Alan Lowenthal we wtorek (20.09.22) opublikował list Sorena Skou, dyrektora generalnego Maersk prezentujący stanowisko duńskiego przewoźnika w temacie programu czystej żeglugi w USA.
Czego dotyczy ustawa oraz jakich zmian możemy spodziewać się w najbliższych latach?
Ustawa czystej żeglugi
Strategia dotycząca zmian klimatu w USA została zaproponowana przez kongresmena Alana Lowenthala oraz kongreswomen Nanette Barragán z Kalifornii.
Ustawa czystej żeglugi to projekt ustanawiający nowe rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla paliw wykorzystywanych przez statki (zgodnie ze ścieżką dekarbonizacji 1,5° Celsjusza). Planowane działania wymagałyby redukcji emisji ekwiwalentu dwutlenku węgla o 20% od 1 stycznia 2027 r., o 45% od 1 stycznia 2030 r., o 80% od 1 stycznia 2035 r. oraz aż o 100% od 1 stycznia 2040 r. w stosunku do poziomu bazowego emisji w 2024 r.
Założenia czystej żeglugi zakładają również, że 1 stycznia 2030 r. wszystkie statki zacumowane lub zakotwiczone w portach USA będą emitować zerową emisję gazów cieplarnianych oraz zerową emisję zanieczyszczeń powietrza.
Komentarze sponsorów ustawy
Kongreswoman Barragán komentując założenia strategii oświadczyła:
,,Ustawa o czystej żegludze z 2022 r. to odważne prawodawstwo, które uczyni Stany Zjednoczone światowym liderem klimatycznym w walce z zanieczyszczeniami z przemysłu żeglugowego i ochronie zdrowia społeczności portowych w Los Angeles i całym kraju…To duży krok naprzód dla portów przyjaznych klimatowi i przyszłości czystej energii dla każdej społeczności. Z dumą popieram to prawodawstwo jako pierwotny współsponsor. Dziękuję kongresmanowi Lowenthalowi za przywództwo i partnerstwo w celu oczyszczenia przemysłu morskiego i postępu w zakresie ekologizacji naszych portów”.
Ambitne postanowienia Maerska
Planowana ustawa czystej żeglugi USA wpisuje się w politykę społecznej odpowiedzialności duńskiego armatora. Maersk wśród planów na najbliższe lata wyznaczył jeden z najbardziej ambitnych celów branży żeglugowej, czyli osiągniecie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w już 2040 r. (dekadę wcześniej niż jego początkowy cel zerowy netto na 2050 r.). W związku z powyższym wiceprezes Maerska ds. stosunków z rządem USA, Doug Morgante, w komentarzu do strategii czystej żeglugi oświadczył, że:
„Teraz nadszedł czas na działanie i wzywamy Kongres Stanów Zjednoczonych do przyjęcia tego ustawodawstwa, aby osiągnąć 45% zmniejszenie redukcji ekwiwalentu dwutlenku węgla do 2030 roku… dodatkowo najważniejszym wyzwaniem jest dostępność i konkurencyjność kosztowa zielonych paliw niezbędnych do osiągnięcia naszych celów. Niezwykle ważne jest, aby wiodące rządy, takie jak USA, i przemysł współpracowały ze sobą, aby osiągnąć długoterminowe rozwiązania”.
CIEKAWOSTKI