Maersk za eliminacją emisji dwutlenku węgla - czyli program czystej żeglugi

Alan Lowenthal we wtorek (20.09.22) opublikował list Sorena Skou, dyrektora generalnego Maersk prezentujący stanowisko duńskiego przewoźnika w temacie programu czystej żeglugi w USA.


Czego dotyczy ustawa oraz jakich zmian możemy spodziewać się w najbliższych latach?


Ustawa czystej żeglugi


Strategia dotycząca zmian klimatu w USA została zaproponowana przez kongresmena Alana Lowenthala oraz kongreswomen Nanette Barragán z Kalifornii.

Ustawa czystej żeglugi to projekt ustanawiający nowe rygorystyczne normy emisji dwutlenku węgla dla paliw wykorzystywanych przez statki (zgodnie ze ścieżką dekarbonizacji 1,5° Celsjusza). Planowane działania wymagałyby redukcji emisji ekwiwalentu dwutlenku węgla o 20% od 1 stycznia 2027 r., o 45% od 1 stycznia 2030 r., o 80% od 1 stycznia 2035 r. oraz aż o 100% od 1 stycznia 2040 r. w stosunku do poziomu bazowego emisji w 2024 r.


Założenia czystej żeglugi zakładają również, że 1 stycznia 2030 r. wszystkie statki zacumowane lub zakotwiczone w portach USA będą emitować zerową emisję gazów cieplarnianych oraz zerową emisję zanieczyszczeń powietrza.




Komentarze sponsorów ustawy


Kongreswoman Barragán komentując założenia strategii oświadczyła:


,,Ustawa o czystej żegludze z 2022 r. to odważne prawodawstwo, które uczyni Stany Zjednoczone światowym liderem klimatycznym w walce z zanieczyszczeniami z przemysłu żeglugowego i ochronie zdrowia społeczności portowych w Los Angeles i całym kraju…To duży krok naprzód dla portów przyjaznych klimatowi i przyszłości czystej energii dla każdej społeczności. Z dumą popieram to prawodawstwo jako pierwotny współsponsor. Dziękuję kongresmanowi Lowenthalowi za przywództwo i partnerstwo w celu oczyszczenia przemysłu morskiego i postępu w zakresie ekologizacji naszych portów”.




Ambitne postanowienia Maerska


Planowana ustawa czystej żeglugi USA wpisuje się w politykę społecznej odpowiedzialności duńskiego armatora. Maersk wśród planów na najbliższe lata wyznaczył jeden z najbardziej ambitnych celów branży żeglugowej, czyli osiągniecie zerowej emisji gazów cieplarnianych netto w już 2040 r. (dekadę wcześniej niż jego początkowy cel zerowy netto na 2050 r.). W związku z powyższym wiceprezes Maerska ds. stosunków z rządem USA, Doug Morgante, w komentarzu do strategii czystej żeglugi oświadczył, że:


„Teraz nadszedł czas na działanie i wzywamy Kongres Stanów Zjednoczonych do przyjęcia tego ustawodawstwa, aby osiągnąć 45% zmniejszenie redukcji ekwiwalentu dwutlenku węgla do 2030 roku… dodatkowo najważniejszym wyzwaniem jest dostępność i konkurencyjność kosztowa zielonych paliw niezbędnych do osiągnięcia naszych celów. Niezwykle ważne jest, aby wiodące rządy, takie jak USA, i przemysł współpracowały ze sobą, aby osiągnąć długoterminowe rozwiązania”.


      CIEKAWOSTKI

      Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

      Imię i nazwisko*
      Adres e-mail*
      Treść wiadomości*
      Akceptacja warunków*

      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

      Akceptacja warunków*

      Zapisuję się do newslettera.

      Wyślij

      Najnowsze wpisy

      Jakie problemy zgłaszają klienci?

      Jakie problemy zgłaszają klienci?

      Dodaj recenzję
      Branża transportowa to jeden z najbardziej dynamicznych i zmiennych sektoró...
      Czytaj dalej
      Czy port Hongkong ma problemy?

      Czy port Hongkong ma problemy?

      Dodaj recenzję
      Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
      Czytaj dalej
      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Dodaj recenzję
      Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
      Czytaj dalej

      Masz pytania? Chętnie odpowiem

      Inne artykuły tego autora