Jak planujemy załadunek kontenera?

Planowanie załadunku kontenera, tylko pozornie jest proste. Co trzeba wziąć pod uwagę, o czym pamięć, aby całą operacja przebiegła zgodnie z planem?


Co zrobić aby zaoszczędzić sobie bólu głowy i zbędnych kosztów. W dzisiejszym wpisie zgłębimy temat cut-offów. Jednego z najważniejszych terminów w transporcie morskim.



Jakie są rodzaje cut-offów?


Cut- offy - czyli ostateczny termin złożenia dostarczenia kontenera lub informacji z nim związanych do portu.


W przypadku transportu morskiego obowiązują 3 rodzaje cut-off:

  • dokumentacyjny,
  • cargo
  • VGM.


Zwykle pierwszy w kolejności “deadline” to cut off dokumentacyjny. Jest on zazwyczaj najwcześniejszy, ale najmniej problemowy, ponieważ polega na wprowadzeniu instrukcji konosamentowych do systemu armatorskiego na czas. Jeśli znamy produkt, masę, dane załadowcy i odbiorcy, to można je wprowadzić nawet przed załadunkiem, a później poprawić - najważniejsze, żeby chociaż podstawowe dane były w systemie armatora.

Przeniesie takiego cut offu w czasie zwykle jest możliwe na prośbę załadowcy i często to przewoźnik morski wyraża na to zgodę.


Drugi i najbardziej “sztywny” jest cut-off VGM, ponieważ bez niego kontenery nie zostaną załadowane na statek, jeśli też będzie podany błędnie, to towary również mogą zostać w porcie. Ten cut off można przesunąć w czasie jedynie w bardzo specyficznych i wyjątkowych sytuacjach.


VGM to skrót od verified gross mass, czyli pełna waga ładunku brutto w kontenerze + tara kontenera. Całkowitą masę możemy sprawdzić przy wjeżdżaniu do portu, na wagę u załadowcy, bądź w innej specjalistycznej stacji ważenia.


Istnieje również druga opcja ułatwiająca sprawę, a mianowicie jeśli znamy masę ładunku i masę kontenera, to na podstawie rachunku matematycznego możemy wprowadzić do systemu cut off zanim jeszcze rzeczywiście kontener zostanie załadowany.


Kontenery są wyrywkowo ważone przez port w ramach kontroli deklaracji załadowcy z rzeczywistą wagą, a dozwolona różnica od zadeklarowanej masy to 5%.

Jeśli różnica w wadze jest większa - nie ważne, czy w górę, czy w dół - to kontener nie zostanie załadowany na statek.


Ostatni cut off, to cut off cargo, czyli ostateczny termin do kiedy pełny kontener musi zjawić się w porcie. Tutaj jest opcja o wystąpienie o tak zwany “late arrival” co wydłuża deadline o kilka godzin lub nawet kilka dni o ile jest to możliwe w danej sytuacji.


Zatem wedle powyższego przy planowaniu załadunków należy uwzględniać głównie cargo cut off jako priorytet, ponieważ VGM o ile jest najmniej ruchomy, to może być wprowadzony przed fizycznym załadowaniem kontenera.



O czym trzeba pamiętać?


Trzeba mieć na uwadze, że cut-offy nieraz się pokrywają i cut-off VGM występuje często w tym samym czasie co cut-off dokumentacyjny lub cargo.


Zatem jeśli spedytor podaje wyjście statku na niedzielę, załadunek bezpiecznie planować jest na max wtorek/środę.

VGM i dokumentacyjny cut off- środa

Cargo cut-off- czwartek

(Uwaga! To tylko przykład a konkretne daty różnią się w zależności od portu wyjścia i armatora).



Dla załadowców zajmujących się ciężkim towarem lub z południa Polski ważne jest też wzięcie pod uwagę, że ich kontenery często jadą do lub z portu pociągiem. Kolej wyjeżdża z terminali intermodalnych w określonej częstotliwości np. 3 razy tygodniowo z Gliwic do portu Gdynia/Gdańsk. Pociągi ze względu na to również mają swoje cargo cut-offy i trzeba je zgrać z cut offami portowymi.


W związku z tym importerzy i eksporterzy umiejscowieni na mapie od Polski centralnej w dół oraz Ci zajmujący się bardzo ciężkimi ładunkami (w idealnym scenariuszu) powinni planować załadunki w najszybszym możliwym terminie w stosunku do cargo cut-offu portowego. Ustalanie dat wysyłkowych w przypadku eksportu powinno odbyć się jak najszybciej po wpłynięciu statku do portu, w przypadku importu również, po to by ograniczyć koszty przestojowe demurrage i storage.


Dat i terminów o jakich należy pamiętać przy wysyłce kontenera morskiego jest wiele. Sprawny spedytor układa cały proces tak, aby przebiegł on maksymalnie płynnie, a załadowcy nie musieli zawracać sobie głowy takimi detalami.

Skontaktuj się z nami i zaplanuj transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

Dodaj recenzję
Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
Czytaj dalej
Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Dodaj recenzję
Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
Czytaj dalej
Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dodaj recenzję
Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora