Jak planujemy załadunek kontenera?

Planowanie załadunku kontenera, tylko pozornie jest proste. Co trzeba wziąć pod uwagę, o czym pamięć, aby całą operacja przebiegła zgodnie z planem?


Co zrobić aby zaoszczędzić sobie bólu głowy i zbędnych kosztów. W dzisiejszym wpisie zgłębimy temat cut-offów. Jednego z najważniejszych terminów w transporcie morskim.



Jakie są rodzaje cut-offów?


Cut- offy - czyli ostateczny termin złożenia dostarczenia kontenera lub informacji z nim związanych do portu.


W przypadku transportu morskiego obowiązują 3 rodzaje cut-off:

  • dokumentacyjny,
  • cargo
  • VGM.


Zwykle pierwszy w kolejności “deadline” to cut off dokumentacyjny. Jest on zazwyczaj najwcześniejszy, ale najmniej problemowy, ponieważ polega na wprowadzeniu instrukcji konosamentowych do systemu armatorskiego na czas. Jeśli znamy produkt, masę, dane załadowcy i odbiorcy, to można je wprowadzić nawet przed załadunkiem, a później poprawić - najważniejsze, żeby chociaż podstawowe dane były w systemie armatora.

Przeniesie takiego cut offu w czasie zwykle jest możliwe na prośbę załadowcy i często to przewoźnik morski wyraża na to zgodę.


Drugi i najbardziej “sztywny” jest cut-off VGM, ponieważ bez niego kontenery nie zostaną załadowane na statek, jeśli też będzie podany błędnie, to towary również mogą zostać w porcie. Ten cut off można przesunąć w czasie jedynie w bardzo specyficznych i wyjątkowych sytuacjach.


VGM to skrót od verified gross mass, czyli pełna waga ładunku brutto w kontenerze + tara kontenera. Całkowitą masę możemy sprawdzić przy wjeżdżaniu do portu, na wagę u załadowcy, bądź w innej specjalistycznej stacji ważenia.


Istnieje również druga opcja ułatwiająca sprawę, a mianowicie jeśli znamy masę ładunku i masę kontenera, to na podstawie rachunku matematycznego możemy wprowadzić do systemu cut off zanim jeszcze rzeczywiście kontener zostanie załadowany.


Kontenery są wyrywkowo ważone przez port w ramach kontroli deklaracji załadowcy z rzeczywistą wagą, a dozwolona różnica od zadeklarowanej masy to 5%.

Jeśli różnica w wadze jest większa - nie ważne, czy w górę, czy w dół - to kontener nie zostanie załadowany na statek.


Ostatni cut off, to cut off cargo, czyli ostateczny termin do kiedy pełny kontener musi zjawić się w porcie. Tutaj jest opcja o wystąpienie o tak zwany “late arrival” co wydłuża deadline o kilka godzin lub nawet kilka dni o ile jest to możliwe w danej sytuacji.


Zatem wedle powyższego przy planowaniu załadunków należy uwzględniać głównie cargo cut off jako priorytet, ponieważ VGM o ile jest najmniej ruchomy, to może być wprowadzony przed fizycznym załadowaniem kontenera.



O czym trzeba pamiętać?


Trzeba mieć na uwadze, że cut-offy nieraz się pokrywają i cut-off VGM występuje często w tym samym czasie co cut-off dokumentacyjny lub cargo.


Zatem jeśli spedytor podaje wyjście statku na niedzielę, załadunek bezpiecznie planować jest na max wtorek/środę.

VGM i dokumentacyjny cut off- środa

Cargo cut-off- czwartek

(Uwaga! To tylko przykład a konkretne daty różnią się w zależności od portu wyjścia i armatora).



Dla załadowców zajmujących się ciężkim towarem lub z południa Polski ważne jest też wzięcie pod uwagę, że ich kontenery często jadą do lub z portu pociągiem. Kolej wyjeżdża z terminali intermodalnych w określonej częstotliwości np. 3 razy tygodniowo z Gliwic do portu Gdynia/Gdańsk. Pociągi ze względu na to również mają swoje cargo cut-offy i trzeba je zgrać z cut offami portowymi.


W związku z tym importerzy i eksporterzy umiejscowieni na mapie od Polski centralnej w dół oraz Ci zajmujący się bardzo ciężkimi ładunkami (w idealnym scenariuszu) powinni planować załadunki w najszybszym możliwym terminie w stosunku do cargo cut-offu portowego. Ustalanie dat wysyłkowych w przypadku eksportu powinno odbyć się jak najszybciej po wpłynięciu statku do portu, w przypadku importu również, po to by ograniczyć koszty przestojowe demurrage i storage.


Dat i terminów o jakich należy pamiętać przy wysyłce kontenera morskiego jest wiele. Sprawny spedytor układa cały proces tak, aby przebiegł on maksymalnie płynnie, a załadowcy nie musieli zawracać sobie głowy takimi detalami.

Skontaktuj się z nami i zaplanuj transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Jakie problemy zgłaszają klienci?

Jakie problemy zgłaszają klienci?

Dodaj recenzję
Branża transportowa to jeden z najbardziej dynamicznych i zmiennych sektoró...
Czytaj dalej
Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora