Zaatakowany kontenerowiec

W ostatnim czasie roi się od niepokojących informacji na “logistycznym podwórku”. W rytm za blank sailingami świat obiegła informacja o ataku na kontenerowiec i nowej drodze morskiej omijającej Kanał Sueski. Co to oznacza i czego możemy się spodziewać?


Z powodu ostrzału rakietowego jednostki Maersk Gibraltar (10 tys. TEU) kontenerowce CMA CGM, Hapag-Lloyd, Maersk i MSC, 4 z 5 największych firm armatorskich na świecie, podjęły decyzję, że nie wpływają do Kanału Sueskiego do momentu wyciszenia się sytuacji związanej z atakami.



Co to oznacza w praktyce?


Jeżeli problem ataków piratów, nie zostanie rozwiązany przez długi czas na trasie z Azji do Europy główne firmy żeglugowe będą zmuszone wciąż omijać Kanał Sueski co najprawdopodobniej spowoduje ogromne opóźnienia w czasie podróży oraz zwiększone koszty ze względu na dłuższe odległości i dodatkowe zużycie paliwa



Czym grożą ograniczenia przepustowości na nowych trasach?


1. Czas trwania rejsu w relacji Europa / Azja zostanie przedłużony o około 15-20 dni.


2. Niestabilność łańcucha dostaw (brak kontenerów w Europie, wydłużenie transit time, wzrost pustej żeglugi).


3. W połączeniu z zatłoczeniem Kanału Panamskiego i szczytem sezonu Chińskiego Nowego Roku, stawki frachtowe najprawdopodobniej zostaną podniesione do wysokiego poziomu i najprawdopodobniej pozostaną wysokie przez dłuższy czas.


4. Część towarów zostanie zmieniona na wysyłkę kolejową, co spowoduje, że fracht wzrośnie z powodu ograniczonej przepustowości.



Dodatkowo nie należy pomijać faktu, że przez Kanał Sueski przechodzi tranzytem 12% światowego handlu, więc jest tylko kwestią czasu, kiedy ceny ropy naftowej wystrzelą w górę, a zakłócenia w łańcuchu dostaw gwałtownie wzrosną.


Podczas trwania pandemii covid większość importerów i eksporterów czekało na spadek stawek wstrzymując wysyłki, przez co wpędziły się w dużo wyższe koszty, z czasem okazało się, że stawki rosły wykładniczo, a kontrakty dobiegały końca. Sytuacja ta poskutkowała finalnym wysłaniem towarów w dużo wyższych kosztach i opóźnionych terminach, dlatego zachęcamy do aktywnego śledzenia sytuacji morskiej.


Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora