Czy 2024 będzie brutalny dla żeglugi morskiej?

Pojawiają się najnowsze indeksy rokujące trudny 2024 rok.

Co to oznacza w praktyce?

Najnowsze dane rynkowe, że rok 2024 może być jeszcze trudniejszy dla przewoźników na rynku morskiego transportu towarowego niż poprzedni.


Indeks Xeneta Shipping Index (XSI®), który śledzi w czasie rzeczywistym zmiany globalnych długoterminowych stawek zakontraktowanych, spadł w październiku o dalsze 4,7%, osiągając nowy najniższy poziom 158,5 punktu. Oznacza to znaczny spadek o 62,3% w porównaniu z listopadem 2022 r.



Co to oznacza w praktyce?


Analitycy rynku w Xeneta, ostrzegają, że najnowszy wynik jest jednak niepokojącym sygnałem dla przewoźników.



Emily Stausbøll tłumaczy, że w rzeczywistości oznacza to, że w 2024 r. sytuacja ulegnie pogorszeniu, ponieważ starsze umowy będą w dużej mierze zastępowane nowymi, budowanymi po znacznie niższych stawkach.


Dodatkową "czarną wroną" ​​jest utrata przez Maersk zysku EBIT w wysokości 27 mln USD w trzecim kwartale, co możemy rozumieć jako znaczący wskaźnik nadchodzących wyzwań. Stopy długoterminowe, choć wzrosły o 39,5% w porównaniu z listopadem 2020 r., nie były wystarczające, aby wiele przedsiębiorstw żeglugi oceanicznej osiągnęło dodatnią marżę operacyjną w III kwartale br.


Oczekuje się, że zamieszanie na rynku będzie się nasilać wraz z dalszym spadkiem XSI® w przyszłym 2024 roku.


Chociaż długoterminowe stopy procentowe pozostają solidne w porównaniu z poziomami przed pandemią, Emily​ Stausbøll podkreśla, że ​​przewoźnicy będą musieli skoncentrować się na zarządzaniu przepustowością, aby uniknąć katastrofalnych strat finansowych w 2024 r. Przyznaje jednak, że osiągnięcie tego będzie niezwykle trudne.

Pomożemy Ci zaplanować transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Stawki - co na nie wpływa?

Stawki - co na nie wpływa?

Dodaj recenzję
Co składa się na stawkę frachtu i dlaczego sytuacja na Morzu Czerwonym zach...
Czytaj dalej
Czy potrzebny Ci dział logistyki? [CASE STUDY]

Czy potrzebny Ci dział logistyki? [CASE STUDY]

Dodaj recenzję
Klient: międzynarodowa korporacja Stan zastany: 5-osobowy oddział polski ...
Czytaj dalej
Singapur- nowe przepisy

Singapur- nowe przepisy

Dodaj recenzję
Singapur ogłosił nowe, rygorystyczne przepisy dotyczące jakości paliwa bunk...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora