Pojawiają się najnowsze indeksy rokujące trudny 2024 rok.
Co to oznacza w praktyce?

Najnowsze dane rynkowe, że rok 2024 może być jeszcze trudniejszy dla przewoźników na rynku morskiego transportu towarowego niż poprzedni.
Indeks Xeneta Shipping Index (XSI®), który śledzi w czasie rzeczywistym zmiany globalnych długoterminowych stawek zakontraktowanych, spadł w październiku o dalsze 4,7%, osiągając nowy najniższy poziom 158,5 punktu. Oznacza to znaczny spadek o 62,3% w porównaniu z listopadem 2022 r.
Co to oznacza w praktyce?
Analitycy rynku w Xeneta, ostrzegają, że najnowszy wynik jest jednak niepokojącym sygnałem dla przewoźników.
Emily Stausbøll tłumaczy, że w rzeczywistości oznacza to, że w 2024 r. sytuacja ulegnie pogorszeniu, ponieważ starsze umowy będą w dużej mierze zastępowane nowymi, budowanymi po znacznie niższych stawkach.
Dodatkową "czarną wroną" jest utrata przez Maersk zysku EBIT w wysokości 27 mln USD w trzecim kwartale, co możemy rozumieć jako znaczący wskaźnik nadchodzących wyzwań. Stopy długoterminowe, choć wzrosły o 39,5% w porównaniu z listopadem 2020 r., nie były wystarczające, aby wiele przedsiębiorstw żeglugi oceanicznej osiągnęło dodatnią marżę operacyjną w III kwartale br.
Oczekuje się, że zamieszanie na rynku będzie się nasilać wraz z dalszym spadkiem XSI® w przyszłym 2024 roku.
Chociaż długoterminowe stopy procentowe pozostają solidne w porównaniu z poziomami przed pandemią, Emily Stausbøll podkreśla, że przewoźnicy będą musieli skoncentrować się na zarządzaniu przepustowością, aby uniknąć katastrofalnych strat finansowych w 2024 r. Przyznaje jednak, że osiągnięcie tego będzie niezwykle trudne.