Ceny supertankowców rosną ze wzrostem ładunków z Bliskiego Wschodu

Zyski gigantycznych supertankowców ropy odnotowały drugi co do wielkości dzienny wzrost od trzech lat. Czego powinniśmy się spodziewać?



Podwyżki stawek

Podwyżka stawek i ładunków jest zaskoczeniem, ponieważ kilka krajów-producentów, w tym Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt, wcześniej zobowiązało się do ograniczenia produkcji. Nie przeszkadza im to w sprzedaży beczek, które mają w magazynie.


Stawki za statki przewożące dwa miliony baryłek ropy z regionu do Chin wzrosły w poniedziałek o prawie 20 000 dolarów dziennie, wynika z danych Baltic Exchange. To dopiero drugi raz, kiedy opublikowali tak duży ruch od 2020 roku.

Dodatkowe czynniki


Oprócz zaskakujących handlowców, dodatkowe ładunki spotęgowały kilka innych byczych sił. Monsun w Indiach spowodował zakłócenia w największym porcie naftowym w kraju, co może oznaczać, że statki nie wrócą do Zatoki Perskiej zgodnie z oczekiwaniami. Tymczasem silny popyt na eksport ze Stanów Zjednoczonych i Brazylii w ostatnich miesiącach ograniczył również liczbę supertankowców dostępnych na Bliskim Wschodzie.


Wcześniej w tym tygodniu południowokoreańska firma SK Innovation Co. tymczasowo zatrudniła Very Large Crude Carrier Melody Hope do przewozu ropy naftowej z Zatoki Perskiej pod koniec czerwca w skali światowej 71. Tajwańska firma Formosa Petrochemical Corp. naprawiła supertankowiec Nave Quasar do załadunku swoich ładunków z Bliskiego Wschodu o godz. WS 46 w zeszłym tygodniu.


Worldscale to standard branżowy, który odzwierciedla procent podstawowej stawki ryczałtowej dla określonej trasy, która jest ustalona na rok.


Co na to eksperci?

„Według brokerów wzrost wynika z napływu ładunków na Bliskim Wschodzie pod koniec czerwca, w połączeniu z ograniczoną liczbą dostępnych statków” – napisali w raporcie analitycy Clarksons Securities AS, w tym Frode Morkedal. „Chociaż dopiero okaże się, jak długotrwała będzie hossa, biorąc pod uwagę oczekiwane zmniejszone wolumeny w lipcu, skok kursu ilustruje, jak napięty jest rynek VLCC i pomaga oczyścić listę tonażową w regionie”.


Arabia Saudyjska zobowiązała się do dodatkowej jednostronnej redukcji produkcji o milion baryłek dziennie od lipca.


Według Halvora Ellefsena, brokera tankowców w Fearnleys w Londynie, liczba ładunków zarezerwowanych w tym miesiącu z Bliskiego Wschodu przekroczyła 150, co jest najwyższą liczbą w tym roku.

Ładunki, o których mowa, są czarterowane na miejscu i nie obejmują frachtu zorganizowanego w ramach długoterminowych umów transportowych.


Skontaktuj się z nami i zaplanuj transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

Dodaj recenzję
Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
Czytaj dalej
Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Dodaj recenzję
Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
Czytaj dalej
Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dodaj recenzję
Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora