Zyski gigantycznych supertankowców ropy odnotowały drugi co do wielkości dzienny wzrost od trzech lat. Czego powinniśmy się spodziewać?

Podwyżki stawek
Podwyżka stawek i ładunków jest zaskoczeniem, ponieważ kilka krajów-producentów, w tym Arabia Saudyjska, Zjednoczone Emiraty Arabskie i Kuwejt, wcześniej zobowiązało się do ograniczenia produkcji. Nie przeszkadza im to w sprzedaży beczek, które mają w magazynie.
Stawki za statki przewożące dwa miliony baryłek ropy z regionu do Chin wzrosły w poniedziałek o prawie 20 000 dolarów dziennie, wynika z danych Baltic Exchange. To dopiero drugi raz, kiedy opublikowali tak duży ruch od 2020 roku.

Dodatkowe czynniki
Oprócz zaskakujących handlowców, dodatkowe ładunki spotęgowały kilka innych byczych sił. Monsun w Indiach spowodował zakłócenia w największym porcie naftowym w kraju, co może oznaczać, że statki nie wrócą do Zatoki Perskiej zgodnie z oczekiwaniami. Tymczasem silny popyt na eksport ze Stanów Zjednoczonych i Brazylii w ostatnich miesiącach ograniczył również liczbę supertankowców dostępnych na Bliskim Wschodzie.
Wcześniej w tym tygodniu południowokoreańska firma SK Innovation Co. tymczasowo zatrudniła Very Large Crude Carrier Melody Hope do przewozu ropy naftowej z Zatoki Perskiej pod koniec czerwca w skali światowej 71. Tajwańska firma Formosa Petrochemical Corp. naprawiła supertankowiec Nave Quasar do załadunku swoich ładunków z Bliskiego Wschodu o godz. WS 46 w zeszłym tygodniu.
Worldscale to standard branżowy, który odzwierciedla procent podstawowej stawki ryczałtowej dla określonej trasy, która jest ustalona na rok.
Co na to eksperci?
„Według brokerów wzrost wynika z napływu ładunków na Bliskim Wschodzie pod koniec czerwca, w połączeniu z ograniczoną liczbą dostępnych statków” – napisali w raporcie analitycy Clarksons Securities AS, w tym Frode Morkedal. „Chociaż dopiero okaże się, jak długotrwała będzie hossa, biorąc pod uwagę oczekiwane zmniejszone wolumeny w lipcu, skok kursu ilustruje, jak napięty jest rynek VLCC i pomaga oczyścić listę tonażową w regionie”.
Arabia Saudyjska zobowiązała się do dodatkowej jednostronnej redukcji produkcji o milion baryłek dziennie od lipca.
Według Halvora Ellefsena, brokera tankowców w Fearnleys w Londynie, liczba ładunków zarezerwowanych w tym miesiącu z Bliskiego Wschodu przekroczyła 150, co jest najwyższą liczbą w tym roku.
Ładunki, o których mowa, są czarterowane na miejscu i nie obejmują frachtu zorganizowanego w ramach długoterminowych umów transportowych.