Amerykańscy importerzy, przenoszą ładunek z portów zachodniego wybrzeża do konkurencyjnych portów w obawie, że rozmowy w sprawie umów o pracę mogą zakłócić dostawy. Czego można się spodziewać?

Sytuacja w porcie
Niepokój związany z negocjacjami pracowniczymi tylko częściowo wyjaśnia utratę udziału w rynku w portach kontenerowych. Dzieje się tak, ponieważ sprzedawcy detaliczni oraz dostawcy przeprojektowali strategie dystrybucji i wysyłają towary na wschodnie wybrzeże w celu zajęcia towarów bliżej miejsca zamieszkania konsumentów.
Duzi i mali detaliści przekierowywali ładunki z portów Zachodniego Wybrzeża jeszcze przed wygaśnięciem kontraktu obejmującego 22 000 pracowników, aby uniknąć powtórki sporów pracowniczych, które w przeszłości powodowały pozostawienie towarów w dokach.

Wolumeny portu
W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2023 r. porty Zachodniego Wybrzeża obsłużyły 40% wolumenu importu kontenerów z USA. Według danych Descartes Datamyne, w tym samym okresie w 2019 r., zanim wybuchła pandemia, obsłużyli 45% ładunków.
Ekstrapolacja danych z pierwszego kwartału na przestrzeni 12 miesięcy wykazała, że ponad 1 milion dwudziestostopowych jednostek ekwiwalentnych (TEU) opuszczało porty na zachodnim wybrzeżu rocznie, począwszy od 2021 r., powiedział Chris Jones, wiceprezes wykonawczy w Descartes Systems Group.
Sama firma Colgate-Palmolive skierowała 25% kontenerów z portów na Zachodnim Wybrzeżu i część z tego już zaczęła odwracać, powiedział Francisco Rodriguez, dyrektor globalnej logistyki firmy.
Proces negocjacji pracowniczych, choć długotrwały, „działa tak, jak powinien”, powiedział Rodriguez, który dodał, że jego zespół codziennie monitoruje działalność portową i na tej podstawie podejmuje decyzje — powiedział Michael Schetman, wiceprezes ds. sprzedaży w Ameryce Północnej w firmie APL Logistics.
Sytuacja portów
Port w Los Angeles poinformował w czwartek, że wolumen w kwietniu spadł z rekordowego poziomu z zeszłego roku, ale wzrósł drugi miesiąc z rzędu.
Importerzy twierdzą, że w międzyczasie porty południowej Kalifornii napotykają nową presję spoza USA.
Około sześć miesięcy temu firma Million Dollar Baby zaczęła wysyłać meble tapicerowane z ceną poniżej 800 USD za sztukę z Chin do portu w Ensenada w Meksyku.
Import do Meksyku otwiera lukę prawną, która umożliwia Million Dollar Baby sprzedaż produktów klientom w USA bez 25-procentowej taryfy, a same koszty magazynowania i pracy są również niższe w Meksyku niż w USA, co zwiększa oszczędności.