Szacuje się, że wolumen ładunków importowych USA przyrasta w zbyt wolnym tempie.
Jakie są prognozy oraz jak wyglądają obecne wyniki?

Raport NRF
Raport NRF Global Port Tracker wykazuje, że główne amerykańskie porty kontenerowe obsłużyły w lutym 1,55 miliona TEU importu, co oznacza spadek o 14,4% w stosunku do stycznia i spadek o 26,8% rok do roku.
Luty jest historycznie najwolniejszym miesiącem w roku, a jego wynili były najniższe od maja 2020 r., kiedy wiele fabryk w Azji i większość sklepów w USA zostało zamkniętych z powodu pandemii.
Pomimo, że porty wciąż zbierają wyniki z marca, Global Port Tracker prognozuje, że w tym miesiącu przeładuje się 1,68 miliona TEU, co oznacza spadek aż o 28,2% rok do roku.
Raport szacuje również, że:
-kwiecień osiągnie 1,86 mln TEU, spadek o 18% w stosunku do ubiegłego roku,
-maj na 1,91 mln TEU, spadek o 20,1%,
-czerwiec na poziomie 1,99 mln TEU, spadek o 11,8%,
-lipiec na poziomie 2,1 mln TEU, spadek o 3,9%.
-sierpień na poziomie 2,13 mln TEU, spadek o 5,9%.
CEO Sealand Liquids, Paweł Kęska zauważa, że:
,,obecne spadki importu USA odczuwalne są również w Polskiej rzeczywistości i mogą przynieść wiele korzyści dla naszych przedsiębiorców. Obniżenie stawek daje dodatkową szansę na zwiększenie marżowości produktów wysyłanych do USA".

Passa importowa
20-miesięczna passa importu utrzymywała się od początku 2021 na poziomie powyżej 2 mln TEU, w porównaniu ze średnim importem wynoszącym 1,8 mln TEU miesięcznie przed pandemią w 2019 r.
W związku z wahaniami rynkowymi w kwietniu bieżącego roku NRF wysłało list podpisany przez 238 krajowych, stanowych i lokalnych stowarzyszeń branżowych do prezydenta Bidena, zachęcając administrację do dalszego zaangażowania się w rozmowy na Zachodnim Wybrzeżu.
Ben Hackett założyciel Hackett Associates zauważa, że:
„w porównaniu z ubiegłym rokiem przepływ importowanych kontenerów na Zachodnim Wybrzeżu nadal spada wraz z popytem, ponieważ przewoźnicy coraz częściej rezygnują z obsługi portów w Los Angeles, ale rozszerzają rejsy, aby objąć inne porty zawinięcia, aby pomóc wchłonąć nadwyżkę zdolności przewozowej (…) tymczasem na stawki frachtowe wpłynął spadek popytu, ale nowe statki zaczynają się pojawiać i zamawiano więcej – to znak, że przewoźnicy spodziewają się poprawy popytu do czasu dostarczenia nowych statków”.
Prognozy na przyszłość
Global Port Tracker szacuje, że pierwsza połowa 2023 r. jest prognozowana na 10,8 mln TEU, co oznacza spadek o 20,2% w porównaniu z pierwszą połową 2022 r.
Import w całym 2022 r. wyniósł 25,5 mln TEU, co oznacza spadek o 1,2% w porównaniu z rocznym rekordem 25,8 mln TEU ustanowionym w 2021 r.
CIEKAWOSTKA