Zarówno port załadunku jak i wyładunku towarów transportowanych drogą morską znajduje się w kompleksie terminali kontenerowych.
Co wchodzi w ich skład oraz jaki system wykorzystują w celu sprawnego zarządzania procesami wewnętrznymi?
Przeładunki w porcie
Niewiele osób wie, że na terminal morski składa się zazwyczaj większa ilość stacji wewnętrznych. Tradycyjny przeładunek odbywający się na terenie DCT przebiega pomiędzy pojazdami lądowymi (takimi jak ciężarówki, ciągniki siodłowe, pociągi itp.) a statkami kontenerowymi. Wśród podstawowych składowych portu morskiego wyróżniamy takie podmioty jak:
- Terminal lądowy- to tak zwany terminal suchy, jego specyfikacja opiera się na wykonywaniu przeładunku wewnątrz lądu dla relacji intermodalnych transportów kontenerowych. Jego położenie nie jest jednak przypadkowe, ponieważ terminal lądowy z powodu charakteru użytkowania musi znajdować się w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu morskiego, umożliwiającego eksport oraz import towarów na skalę światową.
- Terminal morski- to inaczej jednostka odpowiedzialna za procesy logistyczno-załadunkowe jednostek pływających. Jej działanie opiera się na wdrażaniu systemów przeładunkowych umożliwiających ekspansję oraz przechowywanie towarów kontenerowych.
Metody zarządzania portem
W procesie sprawnego zarządzania portem wykorzystywany jest szereg narzędzi umożliwiających procesowe planowanie drogi załadunkowej. W tym celu terminale morskie używają powszechnie znanego systemu TOS, czyli Terminal Operating System. Jest to narzędzie umożliwiające kompleksowe zarządzanie ruchem towarowym pojazdów na terenie portu przeładunkowego oraz sprawną integrację odbywających się tam procesów logistycznych.
Dzięki technologii wykorzystanej w systemie TOS terminale mają możliwość:
1) Wprowadzenia bezpiecznych rozwiązań systemowych
2) Usprawnienia przepływ informacji dzięki integracji danych w systemie
3) Zapewnienia elastyczności i zwiększenia wydajności w wewnętrznych procesach
załadunkowych
4) Zwiększenia poziomu digitalizacji portów przeładunkowych
5) Wprawnego zarządzanie zasobami ludzkimi i placem kontenerowym
6) Stworzenia sprawnego systemu raportowania
Zarządzanie kontenerami w porcie
Proces zarządzania kontenerami w porcie objęty jest systemami pomocniczymi, umożliwiającymi odpowiednią rejestrację oraz higienę procesu załadunkowego. W systemie tym wyróżniamy następującą, podstawową hierarchię zadaniową:
- przyjęcie kontenerów w terminalu,
- rejestrowanie przybycia towarów,
- pozyskiwanie danych logistycznych i warunków handlowych
- dodanie zarejestrowanych kontenerów do bieżącego stanu portu,
- przechowywanie kontenerów w wyznaczonym systemie lokalizacji,
- piętrowanie (przygotowanie kontenera do opuszczenia terminala),
- załadunek,
- rozładunek.
CIEKAWOSTKI