Pierwsza jaskółka - czyli spadek stawek frachtowych

Na rynku stawek kontenerowych pojawiają się pierwsze odwilże cenowe. Według danych przedstawionych w indeksie HARPEX można zaobserwować nieznaczny spadek cen czarterowych. Jak to rokuje na przyszłość?



Jak kształtowały się ceny rynkowe w ostatnich miesiącach?


Ceny stawek frachtowych od szesnastu miesięcy sukcesywnie rosły. Wynikało to z problematycznej sytuacji ekonomicznej, spowodowanej między innymi pandemią koronawirusa. Do czołowych komplikacji mających bezpośredni wpływ na zwiększenie się stawek frachtowych zaliczamy:


  • braki kontenerowe
  • utrudnione dostawy z Chin
  • zakleszczenie kontenerowca w Kanale Sueskim
  • Brexit


Wzrost cen przełożył się na kwoty wyższe aż o 13.000 USD, co za tym idzie jednostkowe koszty przewozów zwiększyły się niemalże ośmiokrotnie.





Prognozy stawkowe


Niemiecki makler okrętowy HARPER PETERSEN (HARPER PETERSEN Charter Rates Index), opracował specjalny wykaz, który odzwierciedla ceny frachtów na światowym rynku czarterów kontenerowców. Indeks HARPEX został stworzony w oparciu o rzeczywiste cotygodniowe raporty z terminali i obejmuje realne oceny stawki dla dziewięciu klas statków. 29 października nastąpiło jednak załamanie wykresu. Współczynnik indeksu nieznacznie zmalał z 3999 do 3936.

Jak można zauważyć na wykresie poniżej, spadek stawek w stosunku do wcześniejszego, dynamicznego wzrostu jest niewielki, a rokowania specjalistów niestety nie są pocieszające.

Jens Bjørn Andersen dyrektor generalny i przewodniczący rady nadzorczej DSV Road Holding A/S w jednym z wywiadów wyznał: „Przestałem używać słowa normalizacja, jeżeli normalizacja oznacza, że ​​wrócimy do rynku takiego, jaki znaliśmy w 18 i 19 roku, to nie sądzę, żeby tak się stało – przynajmniej nie na bardzo, bardzo długo.”


Dodatkowo 28 października kolejny wielki koncern Amazon.com poinformował o spadku zysków w przedziale około 4%. Marka prognozuje, że regresja utrzyma się w całym kwartale świątecznym, ponieważ wyższe płace i wydatki mające na celu przyciągnięcie pracowników zmniejszają zyski firmy związane z zakupami online.


Czego należy się spodziewać w najbliższym okresie?


Pomimo obecnego spadku cen frachtowych rokowania ekonomiczne nie są korzystne. Przewiduje się kolejne wzrosty stawek w okresie świątecznym, mające bezpośredni wpływ na przebieg transportów morskich oraz lądowych. Najlepszym rozwiązaniem dla firm spedycyjnych, zależnych od tego typu przewozów jest poszerzenie bazy klientów oraz zainteresowanie się mniejszymi, prostszymi logistycznie transportami, tak by dostatecznie zminimalizować ryzyko przestrzelenia płacowego oraz opóźnień komunikacyjnych.






CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

FTL vs LTL

FTL vs LTL

Dodaj recenzję
FTL i LTL to ważne terminy, które bywają mylone nawet w branży transportowe...
Czytaj dalej
Czy Port NY dogoni LA?

Czy Port NY dogoni LA?

Dodaj recenzję
Port w Nowym Jorku odnotował nowe odbicie, czy dogoni stabilny wzrost jak L...
Czytaj dalej
Podsumowanie Baltic Dry Index

Podsumowanie Baltic Dry Index

Dodaj recenzję
Indeks Baltic Dry Exchange odnotował piąty z rzędu tygodniowy wzrost. Jakie...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora