Descartes Systems Group opublikował najnowszy raport obrazujący obecny poziom importu w odniesieniu do wcześniejszych lat.
Jakie są zachowania rynku oraz o czym świadczą liczby?

Raport DSGX
podkreślający bieżące trendy w imporcie kontenerów z USA. Z raportu wynika, że wielkość importu nadal jest zbliżona do poziomów z 2019 r., ale pozostaje znacznie poniżej wielkości obserwowanych w pierwszej połowie ubiegłego roku.
W maju wolumen importu kontenerów do USA odnotował wzrost o 3,8% w porównaniu z kwietniem, osiągając łącznie 2 097 313 TEU (jednostek ekwiwalentu dwudziestu stóp). Gwałtowny wzrost można przypisać wzrostowi importu z Chin i Wietnamu. Jednak w porównaniu z majem 2022 r. wolumen importu w ubiegłym miesiącu spadł o 20,0%.
Pomimo spadku rok do roku wolumen importu pozostał na poziomie sprzed pandemii z 2019 r. Wolumen importu w zeszłym miesiącu był o 0,5% wyższy niż w maju 2019 r. Tendencja ta utrzymywała się przez pierwsze cztery miesiące 2023 r. , przy czym wolumen importu wykazał różnicę o 1,3% w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r.

Raport Kartezjusza zwraca uwagę na utrzymujące się wyzwania wpływające na wyniki globalnego łańcucha dostaw w 2023 r., w tym stosunki pracy na Zachodnim Wybrzeżu i rosnące opóźnienia w portach, które powróciły do poziomu z początku 2023 r.
Co mówią eksperci?
„Wolumen importu kontenerów ze Stanów Zjednoczonych nadal rośnie i jest zbliżony do poziomów z 2019 r., przy wsparciu Chin, Wietnamu i innych krajów Azji Południowej i Południowo-Wschodniej” – powiedział Chris Jones, wiceprezes wykonawczy ds. Przemysłu w Descartes, skomentował raport.
„Wzrost opóźnień w tranzycie portowym i spory pracownicze w ramach Międzynarodowego Związku Dokerów i Magazynów (ILWU) oznaczają rosnące zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw, powodując dalsze opóźnienia w normalizacji wolumenu frachtu na Zachodnim Wybrzeżu”.
Analiza czynników
Analizując wydajność poszczególnych portów, port w Los Angeles odnotował najwyższy ogólny wzrost wolumenu kontenerów w porównaniu z kwietniem, z dodatkiem 56 226 TEU. Tymczasem port w Tacoma osiągnął najwyższy procentowy wzrost na poziomie 33,3% w ujęciu miesięcznym.
Import z Chin wykazał wzrost drugi miesiąc z rzędu w maju, o 5,1% w porównaniu z kwietniem 2023 r., co daje łącznie 780 684 TEU. Jednak liczby te nadal wskazują na spadek o 22,2% w stosunku do szczytu osiągniętego w sierpniu 2022 r. Ogólnie rzecz biorąc, Chiny stanowiły 37,2% całkowitego importu kontenerów do USA w maju, co odzwierciedla wzrost o 0,4% od kwietnia 2023 r.