Od szczegółu do ogółu - czyli proces sztauowania

Jeżeli kiedykolwiek zastanawiałeś się w jaki sposób załadowany po brzegi kontenerowiec jest w stanie zapanować nad swoją masą, przemierzając morze pełne fal, to ten artykuł został stworzony z myślą o Tobie.


Sztauowanie to proces logistyczny polegający na szczegółowym zabezpieczeniu i przygotowaniu ładunku do transportu. Wprowadza się go, w celu zapewnienia ochrony przewożonych dóbr oraz uzyskania jak najwyższych korzyści ekonomicznych.





Początkowy etap zabezpieczeń


Właściwy proces sztauowania rozpoczyna się już od samego systemu produkcyjnego. Firma wytwarzająca wskazane dobra zobowiązana jest do odpowiedniego zabezpieczenia towarów oraz przygotowania ich, do poprawnego umieszczenia wewnątrz wkładu przewozowego.


Kolejno następuje właściwy etap sztauowania, polegający na aplikacji oraz asekuracji towaru wewnątrz kontenera transportowego. Chcąc zabezpieczyć dobra umieszczane w środku wkładu przewozowego, należy mieć na uwadze kolejność układania ładunku. Powinien on zostać równomiernie ułożony (najlepiej na podłożu kontenera), tak aby w jego połowie nie znajdowało się więcej niż 60% masy całościowej. Istotne jest również to, by uwzględnione zostało położenie środka ciężkości, w ten sposób, by znajdował się on poniżej centralnej wysokości wkładu przewozowego.


Kluczowe dla procesu sztauowania jest, by podczas załadunku dodatkowo mieć na uwadze czas trwania rozładunku. Rozmieszczenie towaru powinno odbywać się w ten sposób, by przy drzwiach kontenera umieszczone zostały towary o mniejszej masie, łatwiejsze do wypakowania oraz minimalizujące ryzyko nadmiernego napierania ładunku na drzwi.






Narzędzia niezbędne do zabezpieczenia towarów


W dobie silnego rozwoju transportowego narzędzia pomocne w procesie sztauowania również uległy modyfikacjom, prezentując coraz to nowsze metody zabezpieczania dóbr. Do najpopularniejszych z nich należą:

-taśmy mocujące

-maty antypoślizgowe

-taśmy do spinania

-palety

-listwy mocujące

-blokady boczne

-worki sztauerskie


Zapoznając się z możliwościami zabezpieczenia towarów przewozowych należy zwrócić szczególną uwagę na ograniczenia, które posiadają. Nacisk tonażowy na worek sztauerski, wytrzymałość taśm mocujących, czy też analiza nośności kontenera, to tylko niektóre ze wskaźników, niezbędnych do interpretacji podczas planowania załadunku kontenerowego.


Sztauowanie jest szczególnie istotne w zapewnieniu bezpieczeństwa nie tylko przewożonym towarom, ale również przewoźnikom i osobom operacyjnym, biorącym aktywny udział w ich transporcie. Każdy towar nieodpowiednio zabezpieczony może stać się niebezpieczny. Z tego powodu wszystkie kontenery przygotowane do transportu powinny zostać odpowiednio zamortyzowane oraz zdefiniowane. W celu uwierzytelnienia wdrożenia procesów sztauowania, na drzwiach pojemników przewozowych umieszcza się butelkową (tzw. twardą) lub celną plombę zabezpieczającą, potwierdzającą weryfikację wewnętrznych systemów ochrony.


Niektóre z firm chcąc dodatkowo ochronić się przed uszkodzeniami towarów (wynikającymi wyłącznie z nieodpowiedniego procesu przewozowego) wykonują dokumentację fotograficzną, potwierdzającą rzetelność wdrożonych systemów. Taka procedura pozwala na późniejsze, ewentualne ubieganie się o odszkodowanie ubezpieczyciela oraz na zapewnienie dowodu w możliwej drodze prawnej.






Załadunek kontenerowców


Ostatni etap sztauowania to zaplanowanie i wdrożenie systemu, ułożenia kontenerów na statku. Rozmieszczenie pojemników przewozowych jest niezwykle ważne, ponieważ źle zagospodarowana flota może doprowadzić do niebezpiecznej katastrofy morskiej.


Kontenery na wstępie zostają poddane weryfikacji masie brutto VGM, na podstawie międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu SOLAS, następnie ustawione na statkach za pomocą sprzętów ciężkich. Ładunki układa się kolejno jedno na drugim, tworząc dzięki temu wieże towarowe. Maksymalizacja ilości przewożonych towarów posiada realne odzwierciedlenie w minimalizacji kosztów transportowych. Z tego powodu każdy ze statków posiada odrębny plan bezpiecznego dostępu do kontenerów. Pozwala on zminimalizować ryzyko wystąpienia niebezpiecznych wypadków oraz zaburzeń konstrukcji ładunkowej na całościowo zatowarowanym statku. Kontenery rozmieszczane są w ten sposób, aby środek ciężkości w przypadku wystąpienia sztormu nie przenosił się na żadną z burt. Ponadto te z nich, które szczególnie narażone są na uderzenia fal powinny zostać dodatkowo zabezpieczone, tak aby w momencie zalania pokładu nie doszło do przemieszczenia się towarów, spowodowanego siłą wyporu.

CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Dbałość o partnerów - czyli problemy w transporcie drogowym

Dbałość o partnerów - czyli problemy w transporcie drogowym

Dodaj recenzję
Gospodarka transportu lądowego od ponad roku zmaga się z wyzwaniami, związa...
Czytaj dalej
Nie pozwól na przestoje - czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o EORI

Nie pozwól na przestoje - czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o EORI

Dodaj recenzję
EORI to skrót od ,,Economic Operators Registration and Identyfication” i je...
Czytaj dalej
Przerwa w dostawie prądu w Chinach - czyli utrudnienia gospodarki

Przerwa w dostawie prądu w Chinach - czyli utrudnienia gospodarki

Dodaj recenzję
Od kilku miesięcy Chiny zmagają się z narastającym kryzysem energii. Proble...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora