W ubiegłym roku gigant żeglugowy Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu.
Jakie zagrożenia budzi inwestycja oraz czego możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach?
Propozycja przejęcia udziałów
Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu, jednak rządząca koalicja niemiecka przez długi okres pozostawała podzielona w kwestii zatwierdzenia inwestycji.
W środę (26.10.22), decyzją kanclerza Olafa Scholza (wywołującej bezprecedensowe protesty w koalicji rządzącej) niemiecki gabinet pozwolił finalnie chińskiemu Cosco na zakup mniejszych udziałów w terminalu w największym porcie kraju.
Przy wsparciu ministerstw kierowanych przez socjaldemokratów Scholza, rząd zatwierdził inwestycję firmy Cosco o 24,9% udziałów w jednym z trzech terminali firmy logistycznej HHLA w porcie w Hamburgu.
Jakie zagrożenie wynika z decyzji rządu?
Decyzja dopuszczenia chińskiego giganta do udziałów w porcie w Hamburgu niewątpliwie niesie za sobą wiele obaw wynikających z późniejszego przebiegu interesów UE i Chin. Z powodu nie tak odległych doświadczeń wynikających ze zbytniego uzależnienia od rosyjskiego gazu, opozycjoniści inwestycji obawiają się zbyt dużej ingerencji państwa środka w interesy transportowe Unii Europejskiej, przekładającej się na światowe ruchy gospodarcze.
Niemieckie pismo Handelsblatt wykazało dodatkowe zagrożenie wynikające z obawy, że wrażliwe informacje o biznesie UE mogą zostać dodatkowo wykorzystane przez chińskie jednostki.
Nastroje UE
Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało oświadczenie, w którym ogłosiło, że planowana inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na niemiecką i europejską infrastrukturę transportową, a także zależność Niemiec od Chin oraz budzi poważne zagrożenia, które pojawiają się, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej znajduje się pod wpływem i kontrolą Chin – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”.
CIEKAWOSTKI