Niemcy zmniejszają ilość kupionych udziałów chińskiego Cosco – czyli terminal portowy w Hamburgu

W ubiegłym roku gigant żeglugowy Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu.


Jakie zagrożenia budzi inwestycja oraz czego możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach?

Propozycja przejęcia udziałów


Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu, jednak rządząca koalicja niemiecka przez długi okres pozostawała podzielona w kwestii zatwierdzenia inwestycji.


W środę (26.10.22), decyzją kanclerza Olafa Scholza (wywołującej bezprecedensowe protesty w koalicji rządzącej) niemiecki gabinet pozwolił finalnie chińskiemu Cosco na zakup mniejszych udziałów w terminalu w największym porcie kraju.


Przy wsparciu ministerstw kierowanych przez socjaldemokratów Scholza, rząd zatwierdził inwestycję firmy Cosco o 24,9% udziałów w jednym z trzech terminali firmy logistycznej HHLA w porcie w Hamburgu.

Jakie zagrożenie wynika z decyzji rządu?


Decyzja dopuszczenia chińskiego giganta do udziałów w porcie w Hamburgu niewątpliwie niesie za sobą wiele obaw wynikających z późniejszego przebiegu interesów UE i Chin. Z powodu nie tak odległych doświadczeń wynikających ze zbytniego uzależnienia od rosyjskiego gazu, opozycjoniści inwestycji obawiają się zbyt dużej ingerencji państwa środka w interesy transportowe Unii Europejskiej, przekładającej się na światowe ruchy gospodarcze.


Niemieckie pismo Handelsblatt wykazało dodatkowe zagrożenie wynikające z obawy, że ​​wrażliwe informacje o biznesie UE mogą zostać dodatkowo wykorzystane przez chińskie jednostki.



Nastroje UE


Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało oświadczenie, w którym ogłosiło, że planowana inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na niemiecką i europejską infrastrukturę transportową, a także zależność Niemiec od Chin oraz budzi poważne zagrożenia, które pojawiają się, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej znajduje się pod wpływem i kontrolą Chin – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”.

CIEKAWOSTKI

Skontaktuj się z nami i zaplanuj transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ameryka Południowa to nowe Chiny?

Ameryka Południowa to nowe Chiny?

Dodaj recenzję
Dlaczego produkcja w Chinach będzie drożeć?
Czytaj dalej
Chiny będą drożeć

Chiny będą drożeć

Dodaj recenzję
Jeżeli jeszcze zastanawiacie się, czy jest to odpowiedni czas na bookowanie...
Czytaj dalej
Jakie problemy zgłaszają klienci?

Jakie problemy zgłaszają klienci?

Dodaj recenzję
Branża transportowa to jeden z najbardziej dynamicznych i zmiennych sektoró...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora