Niemcy zmniejszają ilość kupionych udziałów chińskiego Cosco – czyli terminal portowy w Hamburgu

W ubiegłym roku gigant żeglugowy Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu.


Jakie zagrożenia budzi inwestycja oraz czego możemy spodziewać się w najbliższych miesiącach?

Propozycja przejęcia udziałów


Cosco złożył ofertę przejęcia 35% udziałów w jednym z trzech terminali w największym niemieckim porcie w północnym Hamburgu, jednak rządząca koalicja niemiecka przez długi okres pozostawała podzielona w kwestii zatwierdzenia inwestycji.


W środę (26.10.22), decyzją kanclerza Olafa Scholza (wywołującej bezprecedensowe protesty w koalicji rządzącej) niemiecki gabinet pozwolił finalnie chińskiemu Cosco na zakup mniejszych udziałów w terminalu w największym porcie kraju.


Przy wsparciu ministerstw kierowanych przez socjaldemokratów Scholza, rząd zatwierdził inwestycję firmy Cosco o 24,9% udziałów w jednym z trzech terminali firmy logistycznej HHLA w porcie w Hamburgu.

Jakie zagrożenie wynika z decyzji rządu?


Decyzja dopuszczenia chińskiego giganta do udziałów w porcie w Hamburgu niewątpliwie niesie za sobą wiele obaw wynikających z późniejszego przebiegu interesów UE i Chin. Z powodu nie tak odległych doświadczeń wynikających ze zbytniego uzależnienia od rosyjskiego gazu, opozycjoniści inwestycji obawiają się zbyt dużej ingerencji państwa środka w interesy transportowe Unii Europejskiej, przekładającej się na światowe ruchy gospodarcze.


Niemieckie pismo Handelsblatt wykazało dodatkowe zagrożenie wynikające z obawy, że ​​wrażliwe informacje o biznesie UE mogą zostać dodatkowo wykorzystane przez chińskie jednostki.



Nastroje UE


Ministerstwo Spraw Zagranicznych wydało oświadczenie, w którym ogłosiło, że planowana inwestycja „nieproporcjonalnie zwiększa strategiczny wpływ Chin na niemiecką i europejską infrastrukturę transportową, a także zależność Niemiec od Chin oraz budzi poważne zagrożenia, które pojawiają się, gdy elementy europejskiej infrastruktury transportowej znajduje się pod wpływem i kontrolą Chin – podczas gdy same Chiny nie pozwalają Niemcom na udział w chińskich portach”.

CIEKAWOSTKI

Skontaktuj się z nami i zaplanuj transport.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Ile palet zmieści reefer i kontener - praktyczne przykłady

Ile palet zmieści reefer i kontener - czyli praktyczne przykłady

Dodaj recenzję
Często pojawiają się pytania ile palet jest w stanie załadować kontener 20'...
Czytaj dalej
Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Jakie stawki przyniesie następny kwartał?

Dodaj recenzję
Nasi klienci coraz częściej przychodzą do nas z pytaniem, o prognozy na naj...
Czytaj dalej
Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dlaczego isotank góruje nad cysterną?

Dodaj recenzję
Transport materiałów płynnych, gazów i chemikaliów jest kluczowym elementem...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora