Porty w Los Angeles i Long Beach planują ponowne wprowadzenie kontrowersyjnej opłaty postojowej „Container Dwell Fee”.
Jak zatłoczenie kontenerowe wpływa na koszty składowania?
Czym jest „Container Dwell Fee”
Container Dwell Fee to nowa polityka portowa, oparta na wdrożeniu dodatkowych kosztów postojowych. Według oficjalnych informacji terminale w Los Angeles oraz Long Beach planują pobierać opłaty od przewoźników oceanicznych, którzy składują swoje kontenery w porcie przez dziewięć lub więcej dni. Co ciekawe uregulowania mają dotyczyć zarówno kontenerów ciężarowych, jak i kolejowych (pierwotnie opłaty za kontenery kolejowe byłyby pobierane od 6+ dni).
Kary zaczynają się od 100 USD za kontener (dziewiątego dnia postoju kontenera w terminalu morskim) i wzrastają dziennie o dodatkowe 100 USD za każdą puszkę przewozową, do momentu aż towar opuści terminal (tj. 200 USD za dzień 2 po przekroczeniu limitu, 300 USD za dzień 3 i wkrótce).
Jakie są skutki i plany modernizacji programu?
Od czasu ogłoszenia planu programu (25 października 2021) oba porty Los Angeles oraz Long Beach odnotowały łączny spadek starzejących się ładunków aż o 47%.
Dyrektorzy wykonawczy obu portów zadeklarowali jednak (z powodu niestabilnej sytuacji popytowej i spadku obrotu kontenerowego) dokonanie kolejnej oceny realizacji opłat po ponownym zmonitorowaniu danych. Wdrożenie ponownych kosztów w portach Long Beachi Los Angeles Board of Harbor Commissioners zostało przedłużone do rozpatrzenia do 28 lipca.
Jaka polityka cenowa obowiązuje obecnie?
Obecnie w portach Los Angeles i Long Beach została wprowadzona tymczasowa polityka cenowa, która opiera się na pobieraniu standardowych opłat od kontenerów przebywających w terminalu 9 dni lub dłużej.
Nowy program polityki cenowej został opracowany we współpracy z grupą zadaniową ds. zakłóceń łańcucha dostaw Biden-Harris, Departamentem Transportu USA i wieloma interesariuszami łańcucha dostaw.
Według danych opublikowanych przez porty, na dzień 26 maja wyłącznie w porcie Long Beach znajdowało się łącznie 12 189 kontenerów importowych, które były składowane przez dziewięć lub więcej dni postojowych, podczas gdy w porcie w Los Angeles liczba ta wyniosła aż 20 993 opóźnionych kontenerów importowych. Jeżeli nowy program polityki postowej zostałby wprowadzony zgodnie z założeniami (w maju) to kara postojowa tylko w maju objęłaby aż 33 182 kontenerów. Oznacza to, że jeżeli puszki przewozowe zostałyby obciążone kwotą 100 USD już pierwszego dnia wdrożenia opłaty przyniosłoby 3 318 200 $ dochodu postojowego dla portu.
CIEKAWOSTKI