Mniejsza prędkość, bezpieczne wody – czyli jak koncerny żeglugowe mogą pomóc wielorybom


Ruch statków wpływa bezpośrednio na gospodarkę morską.

W jaki sposób armatorzy dbają o środowisko i co można zrobić, by ograniczyć negatywne skutki żeglugowe?



Armatorzy a gospodarka morska



W ostatnich latach coraz większa ilość płetwali błękitnych cierpiała, bądź przypłacała życiem niebezpieczne wypadki statków, spowodowane zbyt wysoką prędkością przepływu. Jak podaje NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) tylko w latach 2007-2021 zostało zaobserwowanych i udokumentowanych 51 zgonów wielorybów, będących ofiarami katastrof oraz zderzeń transportów wodnych. Z tego powodu NOAA oraz US Coast Guard zrealizowali program mający na celu poprawę sytuacji środowiskowej.


Uczestnicy inicjatywy „Protecting Blue Whales & Blue Skies” zobowiązali się do zmniejszenia ingerencji ruchu transportowego w gospodarkę morską oraz ograniczenia ilości wytwarzanego przez statki CO2. Do programu trwającego w 2021 zgłosiło się aż 12 firm żeglugowych pływających w rejonach San Francisco oraz południowej Kalifornii, a zaplanowany program miał na celu zwiększenie świadomości o problemach gospodarki morskiej oraz realny wzrost bezpieczeństwa wodnego.


Poziomy programu ochrony środowiska



Inicjatywa „Protecting Blue Whales & Blue Skies” dzieli się na określone pułapy nagród, zróżnicowane na podstawie procentu odległości, jaką określona flota pokonała w strefach VSR z prędkością 10 węzłów lub mniejszą. Program wyróżnia trzy poziomy nagród:


-Sapphire (85%-100% całkowitego dystansu floty w strefach VSR pokonanych z prędkością 10 węzłów lub mniej),

-Gold (60%-84% całkowitego dystansu floty w strefach VSR pokonanych z prędkością 10 węzłów lub mniej),

-Blue Sky (35%-59% całkowitego dystansu floty w strefach VSR pokonanych z prędkością 10 węzłów lub mniej).


Wyniki konkursu powstają na bazie analizy transponderów systemu automatycznej identyfikacji (AIS), znajdujących się każdym statku floty żeglugowej, które to odpowiedzialne są za przekazywanie prędkości oraz położenie statku.




Wyniki Protecting Blue Whales & Blue Skies”z 2021 roku



15 maja 2022 zostały ogłoszone oficjalne wyniki inicjatywy ochrony środowiska morskiego „Protecting Blue Whales & Blue Skies”z 2021 roku. Zgodnie z ich publikacją na najwyższym poziomie Sapphire wyróżnione zostały dwie z dwunastu firm armatorskich MSC (Mediterranean Shipping Company S.A.) oraz Swire Shipping z wynikiem ograniczenia prędkości statków do 10 węzłów i mniej w 85-100% frachtów.


    CIEKAWOSTKI

    Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

    Imię i nazwisko*
    Adres e-mail*
    Treść wiadomości*
    Akceptacja warunków*

    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

    Akceptacja warunków*

    Zapisuję się do newslettera.

    Wyślij

    Najnowsze wpisy

    Czy port Hongkong ma problemy?

    Czy port Hongkong ma problemy?

    Dodaj recenzję
    Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
    Czytaj dalej
    Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

    Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

    Dodaj recenzję
    Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
    Czytaj dalej
    Baltimore - co z ładunkiem?

    Baltimore - co z ładunkiem?

    Dodaj recenzję
    Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
    Czytaj dalej

    Masz pytania? Chętnie odpowiem

    Inne artykuły tego autora