Giganci żeglugowi prześcigają się w planach dotyczących eliminacji gazów cieplarnianych. Francuski armator CMA CGM również ,,nie pozostaje w tyle”.
Jakie są plany flotowe, ile TEU pomieszczą oraz czego możemy się spodziewać?

Nowa flota
CMA CGM złożyło zamówienie na siedem kontenerowców, w skład których wchodzą cztery statki o pojemności 7300 TEU i trzy statki o pojemności 7900 TEU. Gotowa nowa flota ma zostać w pełni dostarczona w 2024 roku i być dedykowana obsłudze Gwadelupii i Martyniki w celu zwiększenia obsługi obu wysp. Niskoemisyjne kontenerowce zastąpią dodatkowo mniejsze statki przeznaczone do obsługi tras między francuskimi Indiami Zachodnimi, Francją oraz Europą.
Francuski gigant dzięki dodatkowym koncepcjom finansowym chce przyspieszyć transformację energetyczną i osiągnąć zerową emisję dwutlenku węgla do 2050 roku, co niestety (według planu) nie czyni go pierwszym na rynku, ponieważ osiągnięcie obojętności emisyjnej floty ma mieć miejsc 10 lat później od koncepcji konkurencyjnego armatora Maersk.

Ekologiczne zasilanie
Francuski armator CMA CGM ogłosił zamówienie na nową serię siedmiu kontenerowców, które mają być zasilane niskoemisyjnym gazem. Biogaz wykorzystany w statkach wytwarzany jest z biomasy zmniejszającej emisje CO2 aż o 67% w porównaniu z konwencjonalnym paliwem.
Dodatkowo ogranicza on emisję tlenku siarki o 99%, emisji drobnych cząstek o 91% i emisji tlenków azotu o 92%. W związku z powyższym w znacznym stopniu przyczynia się również do ogólnej poprawy jakości powietrza. W związku z dalekosiężnymi planami ekologicznymi CMA CGM utworzyło Specjalny Fundusz na rzecz Energii, wspierany pięcioletnim budżetem w wysokości 1,5 miliarda dolarów.

Duże statki a pojemność portów
CMA CGM chcąc wprowadzić nową flotę o zwiększonej pojemności musi nie tylko spełnić wymogi zgodne z planem eliminacji emisji gazów, ale również dostosować wybrane infrastruktury portowe.
Z tego powodu francuska grupa żeglugowa poinformowała, że pomoże zmodernizować i zwiększyć pojemność największych portów na Gwadelupie i Martynice, a także powiększyć ich nabrzeża. Według planów CMA CGM, Fort de France i Pointe à Pitre, centralne węzły Karaibów i Ameryki Południowej, będą punktem wyjścia dla przeładunków do Gujany, Saint Martin, Saint Barthélemy i północno-wschodniej Brazylii.
CIEKAWOSTKI