Droga morska w Elblągu - czyli nowoczesna budowa kanału żeglugowego

Trwają obecnie prace nad kolejnym etapem projektu kanału żeglugowego Nowy Świat na Mierzei Wiślanej o łącznej wartości inwestycyjnej 1,98 mld zł.


Przebudowy realizowane są w obrębie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki gdańskiej w celu stworzenia nowej drogi morskiej na terytorium Polski. W jaki sposób nowy szlak wodny przełoży się na uatrakcyjnienie frachtów?



Specyfikacja Kanału


Budowa i realizacja nowej drogi morskiej to jak twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ,,strategiczne posunięcie Polski. Dzięki projektowi Nowy Świat na Mierzei Wiślanej port w Elblągu zyska dostęp do morza umożliwiający przyjęcie statków o długości aż 100 metrów szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra oraz 120 m zestawu barek.


Plan ten rodzi nowe możliwości przepływowe niewymagające konieczności korzystania z Cieśniny Piławskiej. Jednym z najważniejszych elementów kanału żeglugowego Nowy Port jest śluza o szerokości 25m, występująca w najwęższym miejscu konstrukcyjnym. Element ten decyduje bezpośrednio o wielkości jednostek przepływających przez wskazany ślak morski i odpowiada za ograniczenie mieszania się wód słodkich Zalewu Wiślanego z słonymi wodami Zatoki Gdańskiej.



Planowane etapy budowy


Założenie projektowe nowego kanału wodnego zostało podzielone na 3 etapy realizacyjne, w skład których wchodzą:


Etap I

  • budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
  • budowa kanału żeglugowego ze śluzą,
  • konstrukcja zamknięć przepływu,
  • stanowiska oczekiwania statków od strony Zatoki i Zalewu,
  • nowy układ drogowy, obejmujący obrotowe mosty które umożliwią,
  • budowę specjalistycznej wyspy o powierzchni aż 181 hektarów tworzącej naturalne środowisko dla rezerwatu ptaków.

Etap II

  • tor wodny na rzece Elbląg,
  • most obrotowy w Nowakowie,
  • droga powiatowa.

Etap III

  • tor wodny na Zalewie Wiślanym.




Postępy obecnych prac


Wykonawcą pierwszej części projektowej jest konsorcjum NDI/Besix, a obecne prace toczone w obrębie wspomnianej umowy obejmują czynności takie jak miedzy innymi umocnienie skarp wykopów kanału żeglugowego, humusowanie wraz z obsianiem mieszanką traw, zabezpieczenie blisko 600 szt. drzew i krzewów oraz wykonanie na długości całego przekopu płotków herpetologicznych. Zadania związane z wypełnieniem zobowiązań firm patronujących idą zgodnie z planem, zakładającym zakończenie pierwszego etapu budowy w pierwszej połowie 2022 roku.

Ryzyko i szanse Nowego Świata


Do niepodważalnych szans inwestycji zaliczamy takie czynniki jak:

  • unowocześnienie szklaków przepływowych w Polsce,
  • nowe możliwości transportu wodnego,
  • nadzieja dla rozwoju przepływu barek kontenerowych,
  • nowy dostęp do morza dla Elbląga.


Wśród ryzyka wyróżniamy:

  • utrudnienia dla branży turystycznej w miejscowościach budowy,
  • ingerencję w naturalne uwarunkowania przyrodnicze,
  • rosnące koszty inwestycji,
  • problem z regulacją i utrzymaniem stabilnej linii brzegowej.





CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Walka przewoźników - czyli rosnące zatory w portach Europejskich

Walka przewoźników - czyli rosnące zatory w portach Europejskich

Dodaj recenzję
Zatłoczenia w depotach stają się coraz większym wrogiem przewoźników morski...
Czytaj dalej
Obniżenie cen transportu – czyli ustawa Joe Bidena

Obniżenie cen transportu – czyli ustawa Joe Bidena

Dodaj recenzję
16 czerwca 2022 roku Joe Biden oficjalnie podpisał nową ustawę dotyczącą re...
Czytaj dalej
CMA CGM odleciało – czyli nowa flota francuskiego armatora

CMA CGM odleciało – czyli nowa flota francuskiego armatora

Dodaj recenzję
CMA CGM z powodu rosnącego zapotrzebowania gospodarczego zapowiedziało stwo...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora