Trwają obecnie prace nad kolejnym etapem projektu kanału żeglugowego Nowy Świat na Mierzei Wiślanej o łącznej wartości inwestycyjnej 1,98 mld zł.
Przebudowy realizowane są w obrębie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki gdańskiej w celu stworzenia nowej drogi morskiej na terytorium Polski. W jaki sposób nowy szlak wodny przełoży się na uatrakcyjnienie frachtów?
Specyfikacja Kanału
Budowa i realizacja nowej drogi morskiej to jak twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ,,strategiczne posunięcie Polski. Dzięki projektowi Nowy Świat na Mierzei Wiślanej port w Elblągu zyska dostęp do morza umożliwiający przyjęcie statków o długości aż 100 metrów szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra oraz 120 m zestawu barek.
Plan ten rodzi nowe możliwości przepływowe niewymagające konieczności korzystania z Cieśniny Piławskiej. Jednym z najważniejszych elementów kanału żeglugowego Nowy Port jest śluza o szerokości 25m, występująca w najwęższym miejscu konstrukcyjnym. Element ten decyduje bezpośrednio o wielkości jednostek przepływających przez wskazany ślak morski i odpowiada za ograniczenie mieszania się wód słodkich Zalewu Wiślanego z słonymi wodami Zatoki Gdańskiej.
Planowane etapy budowy
Założenie projektowe nowego kanału wodnego zostało podzielone na 3 etapy realizacyjne, w skład których wchodzą:
Etap I
- budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
- budowa kanału żeglugowego ze śluzą,
- konstrukcja zamknięć przepływu,
- stanowiska oczekiwania statków od strony Zatoki i Zalewu,
- nowy układ drogowy, obejmujący obrotowe mosty które umożliwią,
- budowę specjalistycznej wyspy o powierzchni aż 181 hektarów tworzącej naturalne środowisko dla rezerwatu ptaków.
Etap II
- tor wodny na rzece Elbląg,
- most obrotowy w Nowakowie,
- droga powiatowa.
Etap III
- tor wodny na Zalewie Wiślanym.
Postępy obecnych prac
Wykonawcą pierwszej części projektowej jest konsorcjum NDI/Besix, a obecne prace toczone w obrębie wspomnianej umowy obejmują czynności takie jak miedzy innymi umocnienie skarp wykopów kanału żeglugowego, humusowanie wraz z obsianiem mieszanką traw, zabezpieczenie blisko 600 szt. drzew i krzewów oraz wykonanie na długości całego przekopu płotków herpetologicznych. Zadania związane z wypełnieniem zobowiązań firm patronujących idą zgodnie z planem, zakładającym zakończenie pierwszego etapu budowy w pierwszej połowie 2022 roku.
Ryzyko i szanse Nowego Świata
Do niepodważalnych szans inwestycji zaliczamy takie czynniki jak:
- unowocześnienie szklaków przepływowych w Polsce,
- nowe możliwości transportu wodnego,
- nadzieja dla rozwoju przepływu barek kontenerowych,
- nowy dostęp do morza dla Elbląga.
Wśród ryzyka wyróżniamy:
- utrudnienia dla branży turystycznej w miejscowościach budowy,
- ingerencję w naturalne uwarunkowania przyrodnicze,
- rosnące koszty inwestycji,
- problem z regulacją i utrzymaniem stabilnej linii brzegowej.
CIEKAWOSTKI