Droga morska w Elblągu - czyli nowoczesna budowa kanału żeglugowego

Trwają obecnie prace nad kolejnym etapem projektu kanału żeglugowego Nowy Świat na Mierzei Wiślanej o łącznej wartości inwestycyjnej 1,98 mld zł.


Przebudowy realizowane są w obrębie Zalewu Wiślanego oraz Zatoki gdańskiej w celu stworzenia nowej drogi morskiej na terytorium Polski. W jaki sposób nowy szlak wodny przełoży się na uatrakcyjnienie frachtów?



Specyfikacja Kanału


Budowa i realizacja nowej drogi morskiej to jak twierdzi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk ,,strategiczne posunięcie Polski. Dzięki projektowi Nowy Świat na Mierzei Wiślanej port w Elblągu zyska dostęp do morza umożliwiający przyjęcie statków o długości aż 100 metrów szerokości 20 metrów i zanurzeniu 4,5 metra oraz 120 m zestawu barek.


Plan ten rodzi nowe możliwości przepływowe niewymagające konieczności korzystania z Cieśniny Piławskiej. Jednym z najważniejszych elementów kanału żeglugowego Nowy Port jest śluza o szerokości 25m, występująca w najwęższym miejscu konstrukcyjnym. Element ten decyduje bezpośrednio o wielkości jednostek przepływających przez wskazany ślak morski i odpowiada za ograniczenie mieszania się wód słodkich Zalewu Wiślanego z słonymi wodami Zatoki Gdańskiej.



Planowane etapy budowy


Założenie projektowe nowego kanału wodnego zostało podzielone na 3 etapy realizacyjne, w skład których wchodzą:


Etap I

  • budowa portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej,
  • budowa kanału żeglugowego ze śluzą,
  • konstrukcja zamknięć przepływu,
  • stanowiska oczekiwania statków od strony Zatoki i Zalewu,
  • nowy układ drogowy, obejmujący obrotowe mosty które umożliwią,
  • budowę specjalistycznej wyspy o powierzchni aż 181 hektarów tworzącej naturalne środowisko dla rezerwatu ptaków.

Etap II

  • tor wodny na rzece Elbląg,
  • most obrotowy w Nowakowie,
  • droga powiatowa.

Etap III

  • tor wodny na Zalewie Wiślanym.




Postępy obecnych prac


Wykonawcą pierwszej części projektowej jest konsorcjum NDI/Besix, a obecne prace toczone w obrębie wspomnianej umowy obejmują czynności takie jak miedzy innymi umocnienie skarp wykopów kanału żeglugowego, humusowanie wraz z obsianiem mieszanką traw, zabezpieczenie blisko 600 szt. drzew i krzewów oraz wykonanie na długości całego przekopu płotków herpetologicznych. Zadania związane z wypełnieniem zobowiązań firm patronujących idą zgodnie z planem, zakładającym zakończenie pierwszego etapu budowy w pierwszej połowie 2022 roku.

Ryzyko i szanse Nowego Świata


Do niepodważalnych szans inwestycji zaliczamy takie czynniki jak:

  • unowocześnienie szklaków przepływowych w Polsce,
  • nowe możliwości transportu wodnego,
  • nadzieja dla rozwoju przepływu barek kontenerowych,
  • nowy dostęp do morza dla Elbląga.


Wśród ryzyka wyróżniamy:

  • utrudnienia dla branży turystycznej w miejscowościach budowy,
  • ingerencję w naturalne uwarunkowania przyrodnicze,
  • rosnące koszty inwestycji,
  • problem z regulacją i utrzymaniem stabilnej linii brzegowej.





CIEKAWOSTKI

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora