Maersk odchodzi z Międzynarodowej Izby Żeglugi – czyli protest w słusznej sprawie

Duński armator A.P. Møller-Mærsk rezygnuje z członkostwa w Międzynarodowej Izbie Żeglugi z powodu uchybień dotyczących porozumienia.


Jakich skutków można spodziewać się w wyniku decyzji odejścia przewoźnika z ICS zrzeszającego aż 80% światowej floty handlowej?


Czym jest ICS (International Chamber of Shipping)?



Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) to globalne stowarzyszenie handlowe zrzeszające przewoźników, reprezentujące światowe i krajowe stowarzyszenia armatorów oraz ponad 80% światowej floty handlowej. International Chamber of Shipping zajmuje się wszystkimi kwestiami regulacyjnymi, operacyjnymi i prawnymi członków organizacji z około 40 krajów. Jej działania wyróżniają się dzięki szerokiemu wachlarzowi usług obejmujących praktyki dla:


-masowców,

-operatorów zbiornikowców ,

-operatorów statków pasażerskich,

-operatorów statków kontenerowych (w tym armatorów i zarządzających).


Dlaczego Maersk stanowczo rezygnuje z ICS?



Nie od dziś wiadomo, że Maersk prowadzi dynamiczne plany modernizacji własnej floty morskiej w celu osiągnięcia neutralności środowiskowej. Nadrzędnym celem armatora jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych w 2040 roku (dekadę wcześniej niż zakłada globalny cel 2050). Między innymi z tego powodu duński przewoźnik zdecydował się na wycofanie z porozumienia z ICS, ponieważ nie było ono zgodne z założeniami marki. Maersk w swoim oficjalnym stanowisku, oświadczył, że:



,,raz do roku dokonujemy przeglądu naszego statusu członkostwa, aby upewnić się, że stowarzyszenia handlowe, których jesteśmy członkami, lobbują zgodnie z celami Porozumienia paryskiego, a także z innymi kluczowymi kwestiami. Obejmuje to ocenę, w jaki sposób ich podejście i zasięg odzwierciedlają nasze poglądy i wartości. Jednym z wyników procesu 2022 r. jest nasza decyzja o wsparciu wzmocnienia RRS i przeznaczeniu na to wewnętrznych zasobów. Nasz wybór rezygnacji z zarządu ICS również powinien być postrzegany w tym kontekście”.



Co zrobi Maersk bez ICS?



International Chamber of Shipping nie jest jedyną organizacją oferującą tego typu udogodnienia członkowskie. Z tego powodu Maersk wydał oświadczenie, że swoje obecne oraz przyszłe wysiłki skoncentruje na udziale w innej strukturze, czyli Światowej Radzie Żeglugi (WSC), grupie handlowej dedykowanej dla nadawców kontenerów.



World Shipping Council posiada podobny charakter usługowy do ICS, liczy jednak 26 członków, eksploatujących aż 90% światowych zdolności przewozowych statków liniowych. Wśród struktur Światowej Rady Żeglugi znajdują się obecnie przewozowi giganci tacy jak:

  • Grupa CMA CGM,
  • Hapag-Lloyd,
  • Evergreen Marine,
  • Hamburg Süd.

W konsekwencji powyższego istnieje znaczące ryzyko dla ICS, że odważna decyzja duńskiego armatora może stać się prekursorem działań dla innych przewoźników morskich, skoncentrowanych na zbilansowanej ,,zielonej zmianie”.

      CIEKAWOSTKI

      Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

      Imię i nazwisko*
      Adres e-mail*
      Treść wiadomości*
      Akceptacja warunków*

      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

      Akceptacja warunków*

      Zapisuję się do newslettera.

      Wyślij

      Najnowsze wpisy

      Czy port Hongkong ma problemy?

      Czy port Hongkong ma problemy?

      Dodaj recenzję
      Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
      Czytaj dalej
      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Dodaj recenzję
      Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
      Czytaj dalej
      Baltimore - co z ładunkiem?

      Baltimore - co z ładunkiem?

      Dodaj recenzję
      Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
      Czytaj dalej

      Masz pytania? Chętnie odpowiem

      Inne artykuły tego autora