Duński armator A.P. Møller-Mærsk rezygnuje z członkostwa w Międzynarodowej Izbie Żeglugi z powodu uchybień dotyczących porozumienia.
Jakich skutków można spodziewać się w wyniku decyzji odejścia przewoźnika z ICS zrzeszającego aż 80% światowej floty handlowej?
Czym jest ICS (International Chamber of Shipping)?
Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) to globalne stowarzyszenie handlowe zrzeszające przewoźników, reprezentujące światowe i krajowe stowarzyszenia armatorów oraz ponad 80% światowej floty handlowej. International Chamber of Shipping zajmuje się wszystkimi kwestiami regulacyjnymi, operacyjnymi i prawnymi członków organizacji z około 40 krajów. Jej działania wyróżniają się dzięki szerokiemu wachlarzowi usług obejmujących praktyki dla:
-masowców,
-operatorów zbiornikowców ,
-operatorów statków pasażerskich,
-operatorów statków kontenerowych (w tym armatorów i zarządzających).
Dlaczego Maersk stanowczo rezygnuje z ICS?
Nie od dziś wiadomo, że Maersk prowadzi dynamiczne plany modernizacji własnej floty morskiej w celu osiągnięcia neutralności środowiskowej. Nadrzędnym celem armatora jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych w 2040 roku (dekadę wcześniej niż zakłada globalny cel 2050). Między innymi z tego powodu duński przewoźnik zdecydował się na wycofanie z porozumienia z ICS, ponieważ nie było ono zgodne z założeniami marki. Maersk w swoim oficjalnym stanowisku, oświadczył, że:
,,raz do roku dokonujemy przeglądu naszego statusu członkostwa, aby upewnić się, że stowarzyszenia handlowe, których jesteśmy członkami, lobbują zgodnie z celami Porozumienia paryskiego, a także z innymi kluczowymi kwestiami. Obejmuje to ocenę, w jaki sposób ich podejście i zasięg odzwierciedlają nasze poglądy i wartości. Jednym z wyników procesu 2022 r. jest nasza decyzja o wsparciu wzmocnienia RRS i przeznaczeniu na to wewnętrznych zasobów. Nasz wybór rezygnacji z zarządu ICS również powinien być postrzegany w tym kontekście”.
Co zrobi Maersk bez ICS?
International Chamber of Shipping nie jest jedyną organizacją oferującą tego typu udogodnienia członkowskie. Z tego powodu Maersk wydał oświadczenie, że swoje obecne oraz przyszłe wysiłki skoncentruje na udziale w innej strukturze, czyli Światowej Radzie Żeglugi (WSC), grupie handlowej dedykowanej dla nadawców kontenerów.
World Shipping Council posiada podobny charakter usługowy do ICS, liczy jednak 26 członków, eksploatujących aż 90% światowych zdolności przewozowych statków liniowych. Wśród struktur Światowej Rady Żeglugi znajdują się obecnie przewozowi giganci tacy jak:
- Grupa CMA CGM,
- Hapag-Lloyd,
- Evergreen Marine,
- Hamburg Süd.
W konsekwencji powyższego istnieje znaczące ryzyko dla ICS, że odważna decyzja duńskiego armatora może stać się prekursorem działań dla innych przewoźników morskich, skoncentrowanych na zbilansowanej ,,zielonej zmianie”.
CIEKAWOSTKI