Maersk odchodzi z Międzynarodowej Izby Żeglugi – czyli protest w słusznej sprawie

Duński armator A.P. Møller-Mærsk rezygnuje z członkostwa w Międzynarodowej Izbie Żeglugi z powodu uchybień dotyczących porozumienia.


Jakich skutków można spodziewać się w wyniku decyzji odejścia przewoźnika z ICS zrzeszającego aż 80% światowej floty handlowej?


Czym jest ICS (International Chamber of Shipping)?



Międzynarodowa Izba Żeglugi (ICS) to globalne stowarzyszenie handlowe zrzeszające przewoźników, reprezentujące światowe i krajowe stowarzyszenia armatorów oraz ponad 80% światowej floty handlowej. International Chamber of Shipping zajmuje się wszystkimi kwestiami regulacyjnymi, operacyjnymi i prawnymi członków organizacji z około 40 krajów. Jej działania wyróżniają się dzięki szerokiemu wachlarzowi usług obejmujących praktyki dla:


-masowców,

-operatorów zbiornikowców ,

-operatorów statków pasażerskich,

-operatorów statków kontenerowych (w tym armatorów i zarządzających).


Dlaczego Maersk stanowczo rezygnuje z ICS?



Nie od dziś wiadomo, że Maersk prowadzi dynamiczne plany modernizacji własnej floty morskiej w celu osiągnięcia neutralności środowiskowej. Nadrzędnym celem armatora jest osiągnięcie zerowej emisji gazów cieplarnianych w 2040 roku (dekadę wcześniej niż zakłada globalny cel 2050). Między innymi z tego powodu duński przewoźnik zdecydował się na wycofanie z porozumienia z ICS, ponieważ nie było ono zgodne z założeniami marki. Maersk w swoim oficjalnym stanowisku, oświadczył, że:



,,raz do roku dokonujemy przeglądu naszego statusu członkostwa, aby upewnić się, że stowarzyszenia handlowe, których jesteśmy członkami, lobbują zgodnie z celami Porozumienia paryskiego, a także z innymi kluczowymi kwestiami. Obejmuje to ocenę, w jaki sposób ich podejście i zasięg odzwierciedlają nasze poglądy i wartości. Jednym z wyników procesu 2022 r. jest nasza decyzja o wsparciu wzmocnienia RRS i przeznaczeniu na to wewnętrznych zasobów. Nasz wybór rezygnacji z zarządu ICS również powinien być postrzegany w tym kontekście”.



Co zrobi Maersk bez ICS?



International Chamber of Shipping nie jest jedyną organizacją oferującą tego typu udogodnienia członkowskie. Z tego powodu Maersk wydał oświadczenie, że swoje obecne oraz przyszłe wysiłki skoncentruje na udziale w innej strukturze, czyli Światowej Radzie Żeglugi (WSC), grupie handlowej dedykowanej dla nadawców kontenerów.



World Shipping Council posiada podobny charakter usługowy do ICS, liczy jednak 26 członków, eksploatujących aż 90% światowych zdolności przewozowych statków liniowych. Wśród struktur Światowej Rady Żeglugi znajdują się obecnie przewozowi giganci tacy jak:

  • Grupa CMA CGM,
  • Hapag-Lloyd,
  • Evergreen Marine,
  • Hamburg Süd.

W konsekwencji powyższego istnieje znaczące ryzyko dla ICS, że odważna decyzja duńskiego armatora może stać się prekursorem działań dla innych przewoźników morskich, skoncentrowanych na zbilansowanej ,,zielonej zmianie”.

      CIEKAWOSTKI

      Skontaktuj się z nami i zaplanuj bezpieczny transport.

      Imię i nazwisko*
      Adres e-mail*
      Treść wiadomości*
      Akceptacja warunków*

      Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

      Wyślij

      Najnowsze wpisy

      Nieczyste zagranie - czyli Urząd Morski i Portowy zawiesza licencję Glencore

      Nieczyste zagranie - czyli Urząd Morski i Portowy zawiesza licencję Glencore

      Dodaj recenzję
      Urząd Morski i Portowy Singapuru zawiesił licencję paliwową szwajcarskiej s...
      Czytaj dalej
      Lloyds tworzy korytarz morski – czyli statki z ukraińskim zbożem

      Lloyds tworzy korytarz morski – czyli statki z ukraińskim zbożem

      Dodaj recenzję
      Dziś (29.07.22) w Londynie ubezpieczyciel Lloyd's of London Ascot i broker ...
      Czytaj dalej
      Soboty to za mało - czyli wąskie gardła w portach w Nowym Jorku

      Soboty to za mało - czyli wąskie gardła w portach w Nowym Jorku

      Dodaj recenzję
      Kompleks portowy w USA pomimo wydłużonych godzin bramek ma coraz większe pr...
      Czytaj dalej

      Masz pytania? Chętnie odpowiem

      Inne artykuły tego autora