Uwięzione kontenery - czyli dlaczego armatorzy wracają do Rosji

Pionier transportowy Maersk z powodu wojny w Ukrainie zawiesił tymczasowo możliwość rezerwacji kontenerów wysyłanych do Rosji.


Dlaczego statki armatora wciąż pływają w wyznaczonym kierunku?

Maersk a transport z Rosji


Jak wskazują dane Maersk w 2021 roku wygenerował aż 2,5% swoich całkowitych przychodów z Rosji. Wśród dotychczas obsługiwanych tras kontenerowych zaliczany był Sankt Petersburga, Kaliningrad na Morzu Bałtyckim, Noworosyjska na Morzu Czarnym oraz Władywostok i Wostoczny na wschodnim wybrzeżu Rosji.


Maersk, który działa w Rosji od 1992 roku, z powodu konfliktu wojennego wywołanego na Ukrainie zapowiedział całkowitą sprzedaż aktyw prowadzonych w Rosji. W ich skład wchodzi między innymi aż 30,75% udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports Investments GLPRq.L, którego akcjonariuszami jest rosyjska państwowa firma jądrowa Rosatom oraz biznesmen Siergiej Sziskariew.



Powód wstrzymania transportów Maersk z Rosji


Duński armator Maersk zawiesił działalność transportową w Rosji w ślad postępowania japońskiego ONE, niemieckiego Hapag Lloyd oraz szwajcarsko-włoskiego MSC. Jak umotywował swoją decyzję?


Dyrektor generalny Soren Skou firmy A.P. Møller-Mærsk A/S wykazał w oficjalnym oświadczeniu, że ,,sankcje mają bezpośredni i pośredni wpływ na stabilność i bezpieczeństwo operacji, z tego tytułu nowe rezerwacje Maersk na trasach oceanicznych i śródlądowych do i z Rosji zostaną tymczasowo zawieszone".



Soren Skou dodał również, że „Rosja przez wiele lat była dużym i ważnym rynkiem dla Maerska, ale oczywiście nie możemy dalej eksploatować krytycznej infrastruktury w Rosji, jakby nic się nie stało”. Dyrektor generalny zapowiedział dodatkowo, że wycofanie Maerska może potrwać znacznie dłużej niż ruchy wojenne na Ukrainie, ponieważ jak zaznaczył w oficjalnym oświadczeniu firmy „Maersk może nie być w stanie wrócić do prowadzenia interesów w Rosji przez wiele lat. To cena, na którą zarówno jesteśmy gotowi, jak i jesteśmy w stanie zapłacić”.



Dlaczego Maersk nadal pływa do Rosji?


Jak szacuje armator obecnie w Rosji znajduje się blisko 50 000 kontenerów, będących własnością duńskiego przewoźnika. Z tego powodu firma wykonuje wszelkie działania umożliwiające chodź częściowe odzyskanie zalegającego kapitału.


W obecnej sytuacji wiadome jest, że Maersk poniesie znaczące koszty związane z zawieszeniem działalności na trasie transportowej z Rosją. Skutkiem tego jest masowe wysyłanie statków armatora do Rosji w celu zminimalizowania strat i odzyskania jak największej ilości pustych kontenerów zalegających w portach.




CIEKAWOSTKI

Zaplanuj bezpieczny transport. Skontaktuj się z nami i sprawdź dostępność kontenerów.

Imię i nazwisko*
Adres e-mail*
Treść wiadomości*
Akceptacja warunków*

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Sealand Liquids sp. z o.o, z siedzibą przy ul. Legionów 112/21, 81-472 Gdynia, Polska.

Akceptacja warunków*

Zapisuję się do newslettera.

Wyślij

Najnowsze wpisy

Czy port Hongkong ma problemy?

Czy port Hongkong ma problemy?

Dodaj recenzję
Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
Czytaj dalej
Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

Dodaj recenzję
Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
Czytaj dalej
Baltimore - co z ładunkiem?

Baltimore - co z ładunkiem?

Dodaj recenzję
Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
Czytaj dalej

Masz pytania? Chętnie odpowiem

Inne artykuły tego autora