Pionier transportowy Maersk z powodu wojny w Ukrainie zawiesił tymczasowo możliwość rezerwacji kontenerów wysyłanych do Rosji.
Dlaczego statki armatora wciąż pływają w wyznaczonym kierunku?
Maersk a transport z Rosji
Jak wskazują dane Maersk w 2021 roku wygenerował aż 2,5% swoich całkowitych przychodów z Rosji. Wśród dotychczas obsługiwanych tras kontenerowych zaliczany był Sankt Petersburga, Kaliningrad na Morzu Bałtyckim, Noworosyjska na Morzu Czarnym oraz Władywostok i Wostoczny na wschodnim wybrzeżu Rosji.
Maersk, który działa w Rosji od 1992 roku, z powodu konfliktu wojennego wywołanego na Ukrainie zapowiedział całkowitą sprzedaż aktyw prowadzonych w Rosji. W ich skład wchodzi między innymi aż 30,75% udziałów w rosyjskim operatorze portowym Global Ports Investments GLPRq.L, którego akcjonariuszami jest rosyjska państwowa firma jądrowa Rosatom oraz biznesmen Siergiej Sziskariew.
Powód wstrzymania transportów Maersk z Rosji
Duński armator Maersk zawiesił działalność transportową w Rosji w ślad postępowania japońskiego ONE, niemieckiego Hapag Lloyd oraz szwajcarsko-włoskiego MSC. Jak umotywował swoją decyzję?
Dyrektor generalny Soren Skou firmy A.P. Møller-Mærsk A/S wykazał w oficjalnym oświadczeniu, że ,,sankcje mają bezpośredni i pośredni wpływ na stabilność i bezpieczeństwo operacji, z tego tytułu nowe rezerwacje Maersk na trasach oceanicznych i śródlądowych do i z Rosji zostaną tymczasowo zawieszone".
Soren Skou dodał również, że „Rosja przez wiele lat była dużym i ważnym rynkiem dla Maerska, ale oczywiście nie możemy dalej eksploatować krytycznej infrastruktury w Rosji, jakby nic się nie stało”. Dyrektor generalny zapowiedział dodatkowo, że wycofanie Maerska może potrwać znacznie dłużej niż ruchy wojenne na Ukrainie, ponieważ jak zaznaczył w oficjalnym oświadczeniu firmy „Maersk może nie być w stanie wrócić do prowadzenia interesów w Rosji przez wiele lat. To cena, na którą zarówno jesteśmy gotowi, jak i jesteśmy w stanie zapłacić”.
Dlaczego Maersk nadal pływa do Rosji?
Jak szacuje armator obecnie w Rosji znajduje się blisko 50 000 kontenerów, będących własnością duńskiego przewoźnika. Z tego powodu firma wykonuje wszelkie działania umożliwiające chodź częściowe odzyskanie zalegającego kapitału.
W obecnej sytuacji wiadome jest, że Maersk poniesie znaczące koszty związane z zawieszeniem działalności na trasie transportowej z Rosją. Skutkiem tego jest masowe wysyłanie statków armatora do Rosji w celu zminimalizowania strat i odzyskania jak największej ilości pustych kontenerów zalegających w portach.
CIEKAWOSTKI