Spedycja morska cechuje się różnorodnością nie tylko pod względem szlaków transportowych, kontenerów, czy rodzajów przewożonych towarów, ale również, a może i przede wszystkim różnorodnością pod względem budowy i zastosowania statków przewozowych, czyli kontenerowców.

Specyfikacja kontenerowca
Kontenerowce uznawane są za jedne z najczęściej wybieranych środków transportu towarów zarówno eksportowych jak i importowych. Ich specyfika opiera się na specjalnie przystosowanym pokładzie, wyposażonym w prowadnice, umożliwiające załadunek kontenerów na statek przewozowy. Pierwszy kontenerowiec powstał w 1956 roku i został stworzony dzięki specjalistycznej przebudowie tankowca.

Rodzaje statków towarowych:
Obecnie wyróżniamy kilka rodzajów kontenerowców, różniących się pod względem parametrów niezbędnych do przewozów określonych towarów. Wśród czołowych z nich wyróżniamy takie statki jak:
- Drobnicowiec, czyli general cargo ship
Jest to statek przeznaczony do przewozu towarów przemysłowych liczonych w sztukach, zapakowanych w skrzynie, beczki, bele, worki i inne rodzaje opakowań. Ich specyfika jest wyjątkowa, ponieważ statki te są w stanie rozwinąć wysoką prędkość (przekraczającą nawet 20 węzłów). Drobnicowce wyposażone są na stałe w specjalistyczne urządzenia oraz sprzęt przeładunkowy umożliwiające bezpieczny załadunek oraz rozładunek znajdujących się na nim towarów. Pozwala to na większą dogodność wyboru portów docelowych, ponieważ statek jest niemalże samowystarczalny w procesie transportowania towarów z pokładu do portu.
- Kontenerowiec
Według przepisów Polskiego Rejestru Statków, kontenery powinny być zwrócone ścianą drzwiową w stronę rufy. Jeżeli w miejscu przeznaczonym dla kontenera 40-stopowego ustawiono dwa 20-stopowe, powinny być zwrócone ścianami drzwiowymi do siebie. Każdy z kontenerów przypisane ma dokładne miejsce, w konkretnym stosie, warstwie i rzędzie. Stos ustawiany jest w konfiguracji pionowej, ustawione jeden na drugim (spiętrzone). Oznakowane są liczbą nieparzystą od prawej burty do środka pokładu i liczbą parzystą od lewej burty do środka pokładu.

Podział klas statków towarowych
Klasyfikację statków towarowych pod względem wielkości wyróżnia się z uwzględnieniem na nośności oraz ze względu na możliwość przeprawy przez dany kanał. Obecnie wyróżniamy dwa typy kontenerowców, takie jak:
- Panamax
To statki spełniającyce kryteria umożliwiające przeprawę przez Kanał Panamski. Ich czynnik warunkujący to jedna ze śluz, posiadająca szerokość 33,5 m. Umożliwia ona przejście przez kanał statkom szerszym niż 32,3 m, a dopuszczalne wymiary jednostki determinujące jej przeprawę są następujące to: długość 289,56 m, szerokość 32,3 m, zanurzenie 12,04 m, nośność statków do 52,500 DWT.
- Post-panamax
To statki, które ze względu na swe zbyt duże wymiary w stosunku do wymiarów śluz Kanału Panamskiego nie mogą korzystać ze wskazanej drogi przepływowej.
CIEKAWOSTKI