Dalekie frachty – czyli specyfikacja kontenerowców

Spedycja morska cechuje się różnorodnością nie tylko pod względem szlaków transportowych, kontenerów, czy rodzajów przewożonych towarów, ale również, a może i przede wszystkim różnorodnością pod względem budowy i zastosowania statków przewozowych, czyli kontenerowców.



Specyfikacja kontenerowca


Kontenerowce uznawane są za jedne z najczęściej wybieranych środków transportu towarów zarówno eksportowych jak i importowych. Ich specyfika opiera się na specjalnie przystosowanym pokładzie, wyposażonym w prowadnice, umożliwiające załadunek kontenerów na statek przewozowy. Pierwszy kontenerowiec powstał w 1956 roku i został stworzony dzięki specjalistycznej przebudowie tankowca.



Rodzaje statków towarowych:

Obecnie wyróżniamy kilka rodzajów kontenerowców, różniących się pod względem parametrów niezbędnych do przewozów określonych towarów. Wśród czołowych z nich wyróżniamy takie statki jak:


  1. Drobnicowiec, czyli general cargo ship


    Jest to statek przeznaczony do przewozu towarów przemysłowych liczonych w sztukach, zapakowanych w skrzynie, beczki, bele, worki i inne rodzaje opakowań. Ich specyfika jest wyjątkowa, ponieważ statki te są w stanie rozwinąć wysoką prędkość (przekraczającą nawet 20 węzłów). Drobnicowce wyposażone są na stałe w specjalistyczne urządzenia oraz sprzęt przeładunkowy umożliwiające bezpieczny załadunek oraz rozładunek znajdujących się na nim towarów. Pozwala to na większą dogodność wyboru portów docelowych, ponieważ statek jest niemalże samowystarczalny w procesie transportowania towarów z pokładu do portu.


    1. Kontenerowiec


      Według przepisów Polskiego Rejestru Statków, kontenery powinny być zwrócone ścianą drzwiową w stronę rufy. Jeżeli w miejscu przeznaczonym dla kontenera 40-stopowego ustawiono dwa 20-stopowe, powinny być zwrócone ścianami drzwiowymi do siebie. Każdy z kontenerów przypisane ma dokładne miejsce, w konkretnym stosie, warstwie i rzędzie. Stos ustawiany jest w konfiguracji pionowej, ustawione jeden na drugim (spiętrzone). Oznakowane są liczbą nieparzystą od prawej burty do środka pokładu i liczbą parzystą od lewej burty do środka pokładu.


      Podział klas statków towarowych


      Klasyfikację statków towarowych pod względem wielkości wyróżnia się z uwzględnieniem na nośności oraz ze względu na możliwość przeprawy przez dany kanał. Obecnie wyróżniamy dwa typy kontenerowców, takie jak:


      1. Panamax

      To statki spełniającyce kryteria umożliwiające przeprawę przez Kanał Panamski. Ich czynnik warunkujący to jedna ze śluz, posiadająca szerokość 33,5 m. Umożliwia ona przejście przez kanał statkom szerszym niż 32,3 m, a dopuszczalne wymiary jednostki determinujące jej przeprawę są następujące to: długość 289,56 m, szerokość 32,3 m, zanurzenie 12,04 m, nośność statków do 52,500 DWT.


      1. Post-panamax


      To statki, które ze względu na swe zbyt duże wymiary w stosunku do wymiarów śluz Kanału Panamskiego nie mogą korzystać ze wskazanej drogi przepływowej.





      CIEKAWOSTKI

      Najnowsze wpisy

      Czy port Hongkong ma problemy?

      Czy port Hongkong ma problemy?

      Dodaj recenzję
      Według rankingu Alphaliner 30 najbardziej ruchliwych portów kontenerowych n...
      Czytaj dalej
      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Elektryczne holowniki podbijają Vancouver

      Dodaj recenzję
      Port w Vancouver uruchomił nową, innowacyjną linię elektrycznych holowników...
      Czytaj dalej
      Baltimore - co z ładunkiem?

      Baltimore - co z ładunkiem?

      Dodaj recenzję
      Czy Baltimore okaże się siłą portów wschodnich USA? Jakich przekierowań moż...
      Czytaj dalej

      Masz pytania? Chętnie odpowiem

      Inne artykuły tego autora